Українська мова
6 клас
Написання складних прикметників
Згадаємо прикметники
Дописати речення, дібравши прикметники-антоніми, розкриваючи дужки.
(Не) холодна погода, а… .
(Не) радісне обличчя, а. .
(Не) високе дерево, а. .
(Не) сміливий хлопець, а. .
(Не) дешевий одяг, а. .
(Не) великий твір, а. .
(Не) широкий шлях, а. .
Опрацювання теоретичного матеріалу1. Досліди такий ланцюг!!!
Сніг [,білий) ---білий сніг –білий як сніг—сніжно-білий але білосніжний
Кров ( червона ) –червона кров—червоний як кров — криваво-червоний
- Яку особливість в добування кольору ви замітили? Через що пройшов процес
добування кольору? - ( через порівняння)
2. Подумайте, з чим можна порівняти
А) колір червоний --як маківка, як вишня і буде: вишнево—червоний
Б) колір чорний—як смола , як дьоготь, як терен, як ніч і: смолянисточорний
В) колір білий – як молоко, як сніг і буде: молочно—біле
Перегляньте відео
Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником
ст.154,155
Вправа 412,413 (записати прикметники, знявши риску)
-----------------------------------------------------------------------
Українська мова
6 клас
Написання складних прикметників
Пригадати правила правопису складних
іменників. Виписати складні прикметники.
Гала-концерт, газетно-журнальний, листоноша, лінгвіст-практик,
плодово-ягідний, пішохід, художник-скульптор, хліборізка, тепло-чорний, театр-студія,
тележурнал, світло-коричневий, чорногуз, самохід, Лисичка-Сестричка,
автомотогурток, легкоатлетичний.
Сформулювати правила написання
складних прикметниках.
Свої висновки звірити з поданим теоретичним матеріалом.
Опрацювати теоретичний матеріал за таблицею
підручника.
Утворити словосполучення «прикметник + іменник». Пояснити правопис складних прикметників.
(Багряний цвіт) листок, (гострий бік) каміння, (срібна вода) Дніпро, (Давня Русь) література, (приємний, святковий) подія, (шість пелюсток) квітка, (брунатний, сизий) вода, (легка атлетика) крос, (яскраве, синє) небо, (рожевий, бузковий) дим.
Домашнє завдання
1)Опрацювати теоретичний матеріал за підручником
ст.154,155
2)Утворити складні прикметники, записавши
їх у дві колонки:
1) ті, що пишуться разом;
2) через дефіс.
Пояснити правопис.
Народний і визвольний, народне
господарство, народний і державний, народна розмова, народний обряд, народний і
масовий, народознавство, народний і міфологічний.
3)Визначити спосіб творення складних
прикметників.
------------------------------------------------------------------
Українська мова
6 клас
Написання прізвищ прикметникової форми
Згадаємо написання прикметників
Виписати складні прикметники з речень,
сприйнятих на слух. Пояснити їх правопис.
1) У густому-прегустому лісі, де
майже ніколи не появлялися люди, жило поміж корінням дерев плем’я дерев’яних
чоловічків (А. Дімаров).
2) Собака Шарко весь чорний, ноги ж
унизу білі, ніби взуті у фетрові сап’янці, а над очима — сніжно-білі великі
кружальця, що нагадують скельця окулярів
(М. Магера).
Опрацювання теоретичного матеріалу
Прикметникову форму можуть мати українські й російські прізвища. Українські прізвища пишуть за загальними правилами правопису українських слів.
Написання російських прізвищ українською мовою має свої особливості.
1. Російське е передається українською буквою є:
а) на початку складу: Єршов, Боев;
б) після апострофа і м’якого знака: Григор’єв, Ільєнков;
в) коли в корені слова російському е відповідає українське і: Беляев (бо білий), Рєпін (бо ріпа);
г) У суфіксах -єв, -єєв після приголосних (окрім [ц], [р], [ж], [ч], [ш], [щ]): Ломтев, Сергеев, але: Тютчев, Писарев.
2. Російське ё передається українським е у прізвищах, спільних для російської та української мов: Федоров, Темний.
3. Російське ё передається українським йо на початку складу, в інших випадках — ьо: Йолкін, Воробйов, Ковальов, Тьоркін.
4. Суфікс -ёв під наголосом передається -ов; Грачов, Горбачов.
5. Російське и передається українським ї після голосного, апострофа та м’якого знака: Воїнов, Гур’їн, Ільїн.
6. Російське и передається українським и:
а) після [ж], [ч], [ш], [щ], [н.]: Шишкін, Цицелін;
б) у префіксі при-: Пришвін, Прибоєв;
в) у суфіксах -ик-, -ич-, -иц-, -ищ-: Кулик, Гуличев, Голицин.
ОРФОГРАМА
Букви е, є, и, і, ї в українських і російських прізвищах
Домашнє завдання
1)Опрацювати теоретичний матеріал за підручником
ст.157,158
2)Запишіть у два стовпчики російські прізвища, вставляючи
замість крапок: а) букву є; б) букву е.
------------------------------------------------------
Українська мова
6 клас
Числівник як частина мови
Числівник як частина мови
Переглятьте відо урок
Сьогодні ми починаємо вивчати нову частину мови — числівник. Числівники за своїм походженням тісно зв’язані з іменниками і прикметниками. Але в процесі історичного розвитку мови вони втратили граматичні ознаки, властиві іменникам і прикметникам, і перетворилися на абстрактні найменування числових понять.
Ознайомлення теоретичного матеріала
Зверніть увагу на слова, що означають кількість.
До якої частини мови вони належать?
Чи можна цифри записати словами?
Перегляньте відео урок
Числівник — самостійна частина мови, що означає число, кількість предметів, їх порядок при лічбі й відповідає на питання скільки? котрий?
За значенням і морфологічними ознаками числівники по-діляються на кількісні та порядкові. Кількісні означають чис¬ло або кількість предметів і відповідають на питання скільки? Вони поділяються на такі розряди за значенням:
1) власне кількісні, що означають цілі числа: три, п’ят-надцять, сімсот;
2) дробові, що позначають частини предмета: дві п’ятих;
3) збірні, що позначають певну кількість предметів як одне ціле: семеро, одинадцятеро;
4) неозначено-кількісні, які називають приблизну кіль¬кість предметів: багато, кільканадцять.
Порядкові числівники означають порядок предметів при лічбі і відповідають на питання котрий? Наприклад: восьмий, сорок перший, п’ятисотий.
Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником
ст.164,167
Вправа 436 ( Списати речення, підкреслити членги речення.
Знайти числівники та надписати ),
Вправа 437 (розподілити числіваники на три групи за будовою і
записати.Підкреслити, орфограми підкреслити)
--------------------------------------------------
Українська мова
6 клас
Числівник як частина мови.
Розряди кількісних числівників
Числівник як частина мови.
Розряди кількісних числівників
Розгляньте схему «Числівник як частина мови». На основі отриманої інформації, побудуйте лінгвістичне повідомлення про числівник.
Перегляньте відео
Знайдіть числівники у реченні, за підручником з'ясуйте розряд числівників
«Найгіршою» матір’ю серед звірів української фауни вважається козуля. У 80 випадках зі 100 за найменшої небезпеки вона кидає козеня, а в 60 випадках зі 100 вона не повертається до нього навіть після того, як небезпека минула. 2. Найменша змія нашої фауни — степова гадюка. Довжина її тулуба — до 55 см. Микола дав 1/3 яблука Тарасику.
Домашнє завдання
Опрацювати теоретичний матеріал за підручником
ст.168,169
Вправа 440 ( записати числівники в три колонки :
1) цілі числа; 2) дробові; 3) збірні.Які два слова зайві?
Вправа 446 ( записати словосполучення, вибравши з дужок потрібне слово.Скласти і записати складне речення з одним утвореним словосполученням .
----------------------------------------------------
Українська мова
6 клас
Відмінювання кількісних числівників
- Числівник один, одно (одне), одна відмінюється так:
Чол. і середн. рід
|
Жін. рід
|
Множина
| |
Н.
|
один, одне (одно)
|
одна
|
одні
|
Р.
|
одного
|
однієї (одної)
|
одних
|
Д.
|
одному
|
одній
|
одним
|
Зн.
|
одне (одно)
|
одну
|
= Н. або Р.
|
Ор.
|
одним
|
однією (одною)
|
одними
|
М.
|
...одному (однім)
|
...одній
|
...одних
|
2. Інші кількісні числівники відмінюються в такий спосіб:
Н.
|
два, дві
|
три
|
чотири
|
Р.
|
двох
|
трьох
|
чотирьох
|
Д.
|
двом
|
трьом
|
чотирьом
|
Зн.
|
= Н. або P.
|
= Н. або P.
|
= Н.абоР
|
Ор.
|
двома
|
трьома
|
чотирма
|
М.
|
...двох
|
...трьох
|
...чотирьох
|
Н.
|
п'ять
|
шість
|
Р.
|
п'яти, п'ятьох
|
шести, шістьох
|
Д.
|
п'яти, п'ятьом
|
шести, шістьом
|
Зн.
|
п'ять або п'ятьох
|
шість або шістьох
|
Ор.
|
п'ятьма, п'ятьома
|
шістьма, шістьома
|
М.
|
...п'яти, п'ятьом
|
...шести, шістьох
|
Н.
|
сім
|
вісім
|
Р.
|
семи, сімох
|
восьми, вісьмох
|
Д.
|
семи, сімом
|
восьми, вісьмом
|
Зн.
|
сім або сімох
|
вісім або вісьмох
|
Ор.
|
сьома, сімома
|
вісьма, вісьмома
|
М.
|
...семи, сімох
|
...восьми, вісьмох
|
3. Як п'ять або шість відмінюються числівники дев'ять, десять, одинадцять, дванадцять, тринадцять, чотирнадцять, п'ятнадцять, шістнадцять, сімнадцять, вісімнадцять, дев'ятнадцять, двадцять, тридцять.
4. Складні числівники п'ятдесят, шістдесят, сімдесят, вісімдесят відмінюються за таким зразком:
Н.
|
п'ятдесят
|
Р.
|
п'ятдесяти, п'ятдесятьох
|
Д.
|
п'ятдесяти, п'ятдесятьом
|
Зн.
|
п'ятдесят або п'ятдесятьох
|
Ор.
|
п'ятдесятьма, п'ятдесятьома
|
М.
|
...п'ятдесяти, п'ятдесятьох
|
5. Складні числівники двісті, триста, чотириста, п'ятсот, шістсот, сімсот, вісімсот, дев'ятсот відмінюються за такими зразками:
Н.
|
двісті
|
п'ятсот
|
Р.
|
двохсот
|
п'ятисот
|
Д.
|
двомстам
|
п'ятистам
|
Зн.
|
двісті
|
п'ятсот
|
Ор.
|
двомастами
|
п'ятьмастами, п'ятьомастами
|
М.
|
...двохстах
|
...п'ятистах
|
6. У складених кількісних числівниках відмінюються всі складові частини: з чотирьохсот сімдесяти восьми тисяч шестисот п'ятдесяти дев'яти (карбованців).
7. Числівники сорок, дев'яносто, сто в родовому, давальному, орудному й місцевому відмінках уживаються з закінченням -а: сорока, дев'яноста, ста.
8. Збірні числівники двоє, обоє, троє в непрямих відмінках мають форми від два, оба (давня форма), три: двох, двом..., обох, обом..., трьох, трьом....
9. Збірні числівники четверо, п'ятеро, шестеро, семеро, восьмеро, дев'ятеро, десятеро, одинадцятеро в непрямих відмінках мають форми відповідних кількісних числівників: чотирьох, чотирьом, п'ятьох, п'ятьом, шістьох, шістьом.
10. Числові назви тисяча, мільйон, мільярд відмінюються як іменники.
11. Неозначено-кількісні числівники кільканадцять, кількадесят відмінюються як числівник п'ять: кільканадцяти й кільканадцятьох, кількадесятьма й кількадесятьома.
Домашнє завдання
2) Звернути на паралельні форми відмінювання числівників (записувати дві форми)
3) Звернути увагу на деякі визначення
4) Виконати вправу 454 , 457
---------------------------------------------
Українська мова
6 клас
ВІДМІНЮВАННЯ ДРОБОВИХ І ЗБІРНИХ ЧИСЛІВНИКІВ
Про те, як відмінюємо чисельник і знаменник дробового числівника та про особливості відмінювання збірних числівників
ПРИГАДАЙМО. Як відмінюємо кількісні числівники?
Розгляньте зразки відмінювання дробових числівників. Визначте, яку частину в них відмінюємо як відповідний кількісний числівник, а яку - як порядковий. Зробіть висновок про особливості відмінювання дробових числівників.
Н.
|
дві п’яті
|
шість десятих
|
Р.
|
двох п’ятих
|
шести десятих
|
Д.
|
двом п’ятим
|
шести десятим
|
Зн.
|
дві п’яті
|
шість десятих
|
Ор.
|
двома п’ятими
|
шістьма десятими
|
М.
|
(на) двох п’ятих
|
(на) шести десятих
|
Дробові
У дробових числівниках першу частину відмінюємо як відповідний кількісний числівник, а другу - як порядковий.
Дробові числівники півтора, півтори, півтораста (півтора відра, півтори тисячі) не відмінюємо.
ЗВЕРНІТЬ УВАГУ!
Дробові величини можемо позначати іменниками половина (1/2), третина (1/3), чверть (1/4)
Прочитайте вголос математичні вирази, чітко вимовляючи слова. Запишіть ці вирази словами.
ЗРАЗОК. До однієї і двох шостих додати сім восьмих.
1. До 7/5 + 1/2 3. Від 90,6 - 14
2. Від 9/5 - 3/6 4. До 6 3/4 + 2/7
Збірні
Збірні числівники (двоє, троє і т. д.) у непрямих відмінках мають такі самі відмінкові форми, як і відповідні кількісні числівники.
Збірні числівники обидва, обидві, обоє відмінюємо як числівник два.
Н.
|
четверо
|
Р.
|
чотирьох
|
Д.
|
чотирьом
|
Зн.
|
четверо, чотирьох
|
Ор.
|
чотирма
|
М.
|
(на) чотирьох
|
Домашнє завдання
1)Переглянути відео урок
2) Прочитати теоретичний матеріал за підручником ст. 175,176
3) Виконати вправу письмово 466
4) Вправа 467 (усно)
Культура мовлення
ДРОБОВІ ЧИСЛІВНИКИ ЧИТАЄМО ТАК:
1/2 - одна друга
2/3- дві треті
2/7 - дві сьомі
3/4 - три четверті
3/5 - три п’яті
4/3 - чотири треті
5/2 - п’ять других
9/10 - дев’ять десятих
--------------------------------------------
Немає коментарів:
Дописати коментар