Завжди цікаво

вівторок, 2 лютого 2021 р.

«Усеперемагаючий голос любові» В.Шекспір

 

 

Тема: «Усеперемагаючий голос любові»

(Урок позакласного читання. В.Шекспір «Ромео та Джульєтта»)

 

Мета і завдання: повторення відомостей про добу Відродження, ознайомлення з особливостями театру епохи Ренесансу; подальше формування комунікативних навичок, розвиток критичного мислення учнів, уміння аналізувати, співставляючи дії героїв, оцінювати якість інтерпретацій у співвідношенні з літературним оригіналом; сприяти вихованню у дітей толерантного ставлення до думок однокласників, естетичного смаку.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Жанр уроку: урок-бесіда з елементами інсценування

Обладнання: портрет У.Шекспіра; тексти трагедії.

 

 

Любов … проста і безумовна… Це не стан душі, а першооснова світу. Тому … любов рівнозначна творчості.

Б.Пастернак

 

Хід   уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності

1)      читає Пролог до трагедії «Ромео і Джульєтта»

-          Чи впізнали ви, звідки ці рядки? – З трагедії «Ромео та Джульєтта».

-          Як ви думаєте, хто би міг вимовити їх перед вами? – Сам В.Шекспір

 

-          А чи любите Ви театр? Що саме в театрі вам подобається?

-          Як ви гадаєте, чому ми говоримо про театр на уроці літератури?

 

ІІІ. Укладання глосарію

Слово «театр» в перекладі з грецької – «місце для видовищ». У кінці ХVІ  на початку ХVІІ ст. театральне мистецтво в Англії переживає епоху бурного розвитку, відроджуються традиції античного театру. У Лондоні було відкрито 6 театрів. «Глобус» вважався найбільшим з них. Він підняв завісу в 1599 році. Театр був прикрашений великим глобусом з надписом : «Увесь світ лицедіє»

-          Як ви розумієте це висловлювання?

Акторами могли бути тільки чоловіки; виступали майже без декорацій. Замість них використовувались таблички з надписами: «ліс», «поле» тощо. Усі вистави проходили під відкритим небом, бо не було даху. На сцені «глобуса» грав і Шекспір.

Ренесанс (доба Відродження). Ростуть міста. Розвиваються ремесла, ділові зв’язки між містами і всередині міст, здійснюються мандри в далекі землі. Усе це розширює кругозір людина, змінює її світосприйняття. Тепер усе більше в людях ціняться розум, досвід, знання. Людина з її творчим потенціалом посідає центральне місце в картині світу.

 

На дошці записані слова, учні працюють у зошитах над їхнім тлумаченням

Ренесанс (Відродження) – культурна доба ХV-ХVІІ ст..

Театр – (з грецьк.) місце для видовищ; саме видовище.

Спектакль  - театральна вистава.

Лицедіяти: 1) грати на сцені; 2) вдавати щось.

Драма: 1)  один із трьох родів літератури, в основі якого лежить дія; 2) вид драматичних творів; 3) тяжка подія, нещастя, переживання, яке є причиною глибоких моральних страждань.

Трагедія – вид драми, в основі якої зіткнення сильних характерів, найчастіше закінчується загибеллю героїв через неможливість розв’язання конфлікту.

 

ІV. Робота над епіграфом

- Як ви розумієте слова Б.Пастернака? – Любов існує вічно, незалежно від нас; все залежить від любові – сила любові змушує людину творити (діяти).

 

V. Бесіда

Звернімося до трагедії «Ромео і Джульєтта».

Сюжет своїми коренями іде до італійської народної легенди.

1562 р. – Артур Брук – поема «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».

1567 р. – Уїльям Пойнтер – новела «Ромео і Джульєтта».

Заслуга Шекспіра – у глибині художнього переосмислення сюжету.

1)      Коли ми вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?

2)      Як ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги? – Ромео благородний ноша, відданий друг, з повагою ставить до старших.

3)      Коли і де Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу? – Він не сумує, а починає діяти.

VІ. Виразне читання за ролями (з елементами інсценування)

Таблички з надписами: «Сад Капулетті», «Балкон».

Акт другий, сцена друга зі слів: «Джульєтта: О лишенько!…»

VІІ. Бесіда

1)      Якою ви уявляєте собі Джульєтту?

2)      Чому Ромео та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними рушить? – Любов-пристрасть, яка примушує діяти (творити)

3)      Як змінюються герої після зустрічі?

4)      Що змушує Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? – Мужньо. Вона одне ціле з чоловіком.

5)      Коли ще виявляється сила волі Джульєтти? – Сон у склепі.

6)      Чим закінчується історія Ромео та Джульєтти? – Смертю героїв

7)      Яке відчуття у вас залишилось після прочитання трагедії? – Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти»)

8)      Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? – Примирення родин Монтеккі та Капулетті. – А для самих героїв? – Смерть за мить любові. Але в цій миті все життя; жадоба життя є неможливість жити у світі постійної ворожнечі.

9)      Чому ж останній акорд все ж таки печальний? – Тому що людина діяльна не може відмовитись від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки «Ромео та Джульєтти», але й усього світу, в якому живе сам Шекспір.

VІІІ.  Робота з картками

Учні заповнюють картки, користуючись словами –підказками, записаними на дошці:

Любов, ніжність, благородство, відданість, мужність, безрозсудність, повага;

Палкий, глибокий, чистий, безмежний, теплий (про почуття, відношення).

Ромео та Джульєтта здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більш,. ніж власне життя.

ІХ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему: «Що я приймаю і чого не розумію у вчинках Ромео (Джульєтти)?»

ХІ. Підбиття підсумків, оцінювання

- Закінчили фразу: «Я читаю Шекспіра тому, що…»?

«Вільний мікрофон» (учні висловлюють власні варіанти закінчення фрази)

А Ф.Холлідей писав: «Ми читаємо Шекспіра тому, що таку людину кожен хотів би назвати своїм другом»

Додатки до уроку

1.     Презентація (слайд-фільм)

Кликніть правою клавішею миші на об’єкт для перегляду презентації PowerPoint:

 

 

2.     Питання кросворду:

1. Ім’я одного з  головних героїв трагедії

2. Назва міста, в якому відбуваються події трагедії.

3 і 4. Прізвища ворогуючих родин.

5. Родич князя, за якого хотіли віддати заміж головну героїню.

6. Ім’я головної героїні трагедії.

7. Назва міста, в якому переховувався головний герой трагедії.

8. Автор трагедії

 

                                6

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

ж

 

 

 

 

 

4

 

у

 

 

 

 

 

К

5

л

 

 

 

 

 

а

П

ь

 

8

 

 

3

п

а

є

 7

Ш

 

2

М

у

р

т

М

е

1

В

о

л

і

т

а

к

Р

е

н

е

с

а

н

с

о

р

т

т

 

 

т

п

м

о

е

т

 

 

у

і

е

н

к

і

 

 

я

р

о

а

к

 

 

 

 

 

 

 

і

 

 

 

 

 

 

3. Робоча картка

В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»

Усеперемагаючий голос любові

1.     Любов – це …

2.     Ромео - … юнак (за словами ворога), … друг (мститься за Меркуціо), до старших ставиться з …, здатен на … й … почуття, цінує … дорожче за власне життя.

3.     Джульєтта - …

4.     Герої гинуть, тому що …

 

 

Література

1. Гаевский В. Расставание с Петраркой: «Ромео и Джульетта» в Большом театре // Театр. – 2004. – № 1. – С. 6–9.

2. Гузь О.О. Система уроків з вивчення творчості Вільяма Шекспіра // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – №3. – С. 2- 8.

3. Пушкарская В.М. Изучение классической зарубежной літературы в школе. – К.: «Радянська школа», 1983. – С.4-41.

4. Сабрекова Г. Балетные интерпретации трагедий Шекспира // Искусствоведение и культурология. – 2007. – № 5. – С. 263-275.

5. Смирнов А. Шекспир // История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение: Учеб. для филол. спец. вузов / М.Алексеев, В.Жирмунский, С.Мокульский, А.Смирнов. – М.: Высш. шк., 1987. – С. 364 – 386.

6. Шестаков У. Мой Шекспир. Гуманистические теми в творчестве Шекспира. – М.: Славян. диалог, 1998 – 234 с.

7. Штейн О.Л. Вильям Шекспир: Жизнь и творчество. – М.: Ин-т иностр.яз. – 256 с.

 

Дізнайся про твір більше в Інтернеті:

1.      http://uk.wikipedia.org/wiki/Шекспір

2.      http://tvori.com.ua/vidpovidi-do-drami-vilyama-shekspira-romeo-ta-dzhulyetta/

3.      http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=15829&pg=0

4.      http://www.day.kiev.ua/37310/

5.      http://www.diplom.kiev.ua/detail.php?id=1040

6.      http://www.parta.com.ua/ukr/stories/writers/171/

7.      http://www.ktm.ukma.kiev.ua/2002/1/shakespeare.html

8.      http://schooltask.ru/problemi-koxannya-i-shhastya-u-traged-vilyama-shekspira-romeo-i-dzhulyetta/ 

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне