Завжди цікаво

середа, 30 вересня 2020 р.

Бандуристи,лірники

 Мистецтво кобзарів, бандуристів лірників, яке своїми зачатками сягає періоду Київської Русі, мало в усі часи велике значення для України і завжди було в пошані серед народу. 



   Народні співці — кобзарі, бандуристи й лірники завжди були поруч з борцями за свободу, рівність та незалежність і часто гинули в цій боротьбі. Як правило вони вели скромне життя, не претендували на своє возвеличення і тому часто їх імена залишалися маловідомими, незважаючи на те, що більшість з них були не тільки великими митцями-музикантами, але і цікавими особистостями.

    Кобзарі, як правило, грали на простіших інструментах — кобзах і бандурах різних типів, а бандуристи — на досконаліших інструментах — бандурах. Кобзарі суворо дотримувались кобзарських законів і правил, знали таємну (лебійську) мову, тоді як бандуристи не всі дотримувались цих кобзарських законів або зовсім їх не знали. Зате, як правило, бандуристи мали музичну освіту, знали нотну грамоту. Незважаючи на такі відмінності, точного розрізнення між кобзарями та бандуристами провести важко і тому автори деяких музик подають їх як кобзар-бандурист, коли сама особистість відповідає повністю або частково обом визначенням народного співця.

   Лірники грали на українських народних інструментах — лірах (релях), які мало відрізнялися від подібних інструментів інших народів, наприклад білоруських лір, зате відрізняються від кобз і бандур. Багато кобзарів вміли грати і на лірах, тому виступали і як лірники. Кобзарі і лірники часто входили у спільні братства, мали спільні цехи, звичаї, обряди, репертуар.

На жаль, відомості про окремих, навіть визначніших, кобзарів, бандуристів, лірників збереглися не повністю, про інших — вимагають уточнень та нових пошуків, тому дописи відрізняються своїм об’ємом та різноманітністю.

Треба зазначити, що збір відомостей та підготовка рукопису тривали кілька років і деякі відомості можуть бути дещо застарілими.

вівторок, 29 вересня 2020 р.


 


 

Андріївський музей


 

Дружба


 

Українські народні думи

 

Українські народні думи та пісні XV–XVII ст., їх тематика та особливості.

Ду́ма — ліро-епічні твори української усної словесності про події з життя козаків XVIXVIIІ століть.

Дума (козацька дума) — жанр суто українського речитативного народного та героїчного ліро-епосу, який виконували мандрівні співці-музики: кобзарі, бандуристи, лірники в Центральній і Лівобережній Україні.

Жанрові особливості

Хоча думи визначаються як ліро-епічний жанр, але в них переважає епічний елемент. Про це свідчать чітка побудова сюжету, фабульність, оповідний характер опису подій, який, як правило, ведеться у хронологічній послідовності. Проте розповідь майже завжди подається у ліричному освітленні, яке виявляють широкі авторські відступи, пейзажні замальовки, проникнення у внутрішній світ героїв, оспівування їхніх почуттів та переживань.

У думах наявний сильний ліризм, який разом з драматизмом викладу дуже зворушує слухача. В цьому відношенні думи близькі до балад і деякий час європейські вчені так і називали їх українськими баладами. Однак своєрідна, надто оригінальна, тільки думам притаманна віршована форма, неповторний стиль, їх поетика виключають подібне ототожнення».

Думи відзначаються стрункою, відшліфованою упродовж століть своєрідною поетичною формою, відмінною від усіх інших віршових форм українського фольклору. Неподібність дум до інших жанрів визначається передусім манерою виконання. Виконувались думи речитативом, що було своєрідною формою декламації в урочистому, піднесеному стилі. Драматизм виконання підсилювався музичним супроводом — грою на кобзі (рідше бандурі чи лірі). Віршовою і музичною формою думи репрезентують вищу стадію речитативного стилю, розвиненого раніше в голосіннях. Довгі рецитації дум наявні в пливкій, мінливій формі. Тому дуже важко (або й неможливо) вивчити їх напам'ять дослівно. На думку дослідників, кожен кобзар переймав від свого вчителя зразок рецитації (речитативного виконання) лише в загальних рисах, а тоді витворював свій варіант мелодії, під який виконував усі думи. Жоден наступний варіант думи, навіть якщо вона виконується одним і тим самим виконавцем, не є тотожним з попереднім: у ході відтворення одні елементи мимоволі опускаються, інші додаються, тому думи належать до найбільш імпровізаційних видів фольклору.



Дума "Іван Богун"




 ІВАН  БОГУН

 
 У  Вінниці  на  границі,
 Під  могилою  над  Бугом-рікою  —
 Там  стояв  Іван  Богун  вільницький
 Під  обителем-монастирем  калмицьким.
 Під  кальницькою  обителлю
 Богун  стояв,
 Із  турками-пашами,
 Крулевськими  ляхами,
 Камлицькими  князями
 Богун  воював!
 Силу  він  ляхів-турків  стріляв
 І  шабельками  рубав,
 На  аркан  забирав,
 В  річку  Буг  їх  утопляв.
 А  ляський  круль
 І  турецький  коноїд-паша,
 Нехрегцена  душа,
 Силу  війська  збирали
 Івана  Богуна  і  його  військо
 Хмарою  бусурменською  обступали.
 Веселились  ляхи-турки,
 Круль  і  князь  раділи,
 Що  обложили  Богуна
 На  довгі  неділі.
 Обступили  ляхи-турки,
 Кругом  обложили,
 Козаченьків  Богунових  голодом  морили.
 Три  тяжкі  неділі
 Богун  з  військом
 У  тяжкій  облозі  бував...
 Од  свого  ума  білими  руками
 Хмельницькому  листа  писав,
 Богун  у  Хмельницького  батьківської  поради  питав
 Та  собі  підмоги  з  Чигирина  прохав:
 «Просю  бога  й  тебе,
 Дай  помочі,  порадь  і  повесели  нас!..
 Бо  вже  нас  ляхи  й  турки  обступають,
 Кругом  знаменами  своїми  обкидають,--
 І  кругом  нас  облягають,
 І  дуже  сильно  побіждають».
 Як  Хмельницький  цеє  зачуває,
 До  Вінниці  за  штири  доби  прибуває.
 Його  військо  гетьманськеє  морем  нахлинає,
 Турецько-польське  крульське  військо  зничтожає,
 Богуна  з  козаками  з  неволі  визволяє.
  А  сам  Хмельницький
 До  Богуна  під’їжджає
 І  словами  промовляє:
 «Не  сам  бог  вас  спасав  —
 І  я  не  менше  помагав!»
 Іван  Богун  відмовляє:
 «Слава  богу  і  хвала  гетьману,
 Що  не  дав  нас  у  неволю,  ляхам  на  поталу!»
 Все  козацтво
 І  вояцтво
 У  ряди  ставало,
 На  всі  голоси  кричало,
 Промовляло,
 А  кобзарі  грали,
 В  струни  дотинали
 Та  Богдана  із  Богуном
 Піснями  хваляли!



    Аналіз прослуханих творів:
1. Поділися своїми враженнями від прослуханих творів.
2. Про що розповідалося у народних думах?
3. Які характерні ознаки дум тобі вдалося розпізнати у творах?
4. . Охарактеризуйте мелодію українських народних дум.
5. Який образ кобзаря створив композитор М. Вериківський?
6. Назвіть засоби музичної виразності композиторського твору.

Контрольна робота

 Тестова контрольна робота для учнів 5 класу на перевірку рівня засвоєння знань життєвого і творчого шляху таких письменників, як О.С. Пушкін, Г.К. Андерсен, Оскар Уальд.


Тестова контрольна робота

1. В якому році народився О. Пушкін?

а) 1789;     б) 1799;      в) 1798

2. Де народився О.Пушкін?

а) Москва;   б) Мінськ;  в) Київ

3. Хто привив Пушкіну любов до літератури?

а) мама;    б) няня;    в) батько

4. Найхарактернішою ознакою пушкінських казок є

а) зв’язок  із музикою;  б) зв’язок із танцями;  в) зв’язок із фольклором

5. Чим отруїлася царівна у казці О.Пушкіна «Казка про мертву царівну та сімох богатирів»?

а) яблуко;    б) персик;    в) кісточка

6. В якому році помер О.Пушкін?

а) 1837;    б) 1873;    в) 1875

7. Коли народився Ганс Крістіан Андерсен?

а) 1809;    б) 1806;    в) 1805

8. Де народився Андерсен?

а) Одеса;    б) Данія;      в) Оденсе

9. Ким був батько Андерсена?

а) шевцем;     б) кравцем;      в) літературознавцем

10. В якій країні відбуваються події у казці «Соловейко»?

а) Японія;    б) Китай;     в) Корея

11. Звідкіля богдихан дізнався про соловейка?

12. Чим сподобався придворним штучний соловейко?

13. Як себе повів справжній соловейко після появи в палаці штучного?

14.Чому штучний соловейко не зміг врятувати богдихана?

а) зламався;    б) втратив голос;     в) не мав душі

15. В якому році помер Г.К.Андерсен?

а) 1878;     б) 1875;    в) 1877

16. Де народився і виріс Оскар Уайльд?

а) Дублін;     б) Іспанія;     в) Бельгія

17. Що за свою лікарську роботу часто замість платні просив батько О. Уайльда?

18. Чому Хлопчикові-зірці дали таке ім’я?

19. Як Хлопчик-зірка ставився до однолітків?

20.Чому герой втратив свою красу?

21. На кого Хлопчик-зірка став схожий ?

22. Скільки монет Хлопчик-зірка повинен був знайти?

23. Які нові риси характеру з’явились у Хлопчика-зірки після випробувань?

24. Ким виявились Король і Королева для Хлопчика-зірки?

Безпечний Інтернет

 



Інтернет-технології стали природною складовою життя дітей і сучасної молоді. Комп′ютер є не тільки розвагою, але й засобом спілкування, самовираження та розвитку особистості.

Самостійне пізнання інформаційного світу дозволяє розширити коло інтересів дитини і сприяє її додатковій освіті, спонукає до кмітливості, привчає до самостійного розв′язання задач.

 

Всесвітня мережа також задовольняє потребу підлітків у лідерстві. Діти, які добре знають комп’ютер та Інтернет, більш адекватно оцінюють свої здібності та можливості, вони більш цілеспрямовані та кмітливі. Щоб повноцінно орієнтуватись у віртуальному просторі, дитині треба вчитися дотримуватись основних правил безпеки в мережі.


Ризики та небезпеки Інтернету 

для дітей


1. Переглядаючи відео. Часто дитина може знайти матеріали чи сюжети, які зображають насильство, провокуючи тим самим почуття ненависті та люті у дітей; також небезпека надходить із сайтів, чатів, систем миттєвих повідомлень. Також часто велика кількість сторінок, що не відносяться до змісту обраної теми.

 

2. Контакти з незнайомими людьми через чати, системи миттєвих повідомлень, електронну пошту. На даний час збільшується кількість людей, які використовують подібні методи знайомств не з добрих намірів, а для того, щоб дізнатися у дитини інформацію особистого характеру про неї та її сім’ї.

3. Надання інформації особистого (конфіденційного) характеру. Дитину можуть умовити надати інформацію про себе, таку як ім’я, прізвище, адреса, вік, фотокартка та ін., та про членів своєї сім’ї. Навіть якщо подібна інформація запитується джерелом, що заслуговує на довіру (організація, навчальний центр) такі дані мають надаватися дитиною лише за згодою батьків, чи інших дорослих.

 

4. Проблеми технологічного характеру. Незнання дитини може призвести до неусвідомленого завантаження файла чи небезпечного коду, що призведе до потрапляння комп’ютерного вірусу.

 

5. Питання, пов’язані з покупками та фінансовими витратами. В мережі Інтернет можна зробити масу приємних онлайн покупок.Тому дивлячись з кута нашої проблеми це означає, що дитина може зробити покупку без відома дорослих.

 


Поради батькам

1. Разом з дітьми розробіть правила користування Інтернетом. Особливо домовтеся з ними про прийнятний час.

 

2. Знайдіть час для відвідування сайтів разом з дітьми та заохочуйте їх ділитися з вами знаннями, отриманими в Інтернеті.

 

3. Якщо діти спілкуються в чатах, використовують програми миттєвого обміну повідомленнями, грають або займаються чимось іншим, що вимагає реєстраційного імені, допоможіть дитині його вибрати і переконайтеся, що воно не містить ніякої особистої інформації.

 

4. Наполягайте на тому, щоб діти ніколи не видавали своєї адреси, номера телефону або іншої особистої інформації.


5. Навчайте дітей не розміщувати свої чи сімейні фотографії.

 

6. Поясніть, що давати свої паролі не можна нікому, крім батьків, навіть найближчим друзям.

 

7. Поясніть, що не потрібно відповідати на невиховані й грубі листи. Якщо отримали такі листи, то потрібно сповістити про це батьків чи вчителів.

 

8. Скажіть дітям, що їм не слід зустрічатися з людьми, яких вони знають тільки з Інтернету. Поясніть, що ці люди можуть виявитися зовсім не тими, за кого себе видають. 


9. Скажіть дітям, що не все, що вони читають або бачать в Інтернеті, - правда. Привчіть їх запитувати вас, якщо вони не впевнені.

 

10. Навчіть дітей поважати інших в Інтернеті. Переконайтеся, що вони знають про те, що правила етикету діють скрізь – навіть у віртуальному світі.

 

11. Наполягайте, щоб діти не завантажували музику, комп'ютерні ігри та інші програми без вашого дозволу.

 

12. Поясніть, наскільки небезпечно для комп’ютера переходити на посилання, адреси яких вам невідомі.

 

13. Контролюйте діяльність дітей в Інтернеті за допомогою сучасних програм. Вони допоможуть відфільтрувати шкідливий вміст, з'ясувати, які сайти відвідує дитина і що вона на них робить.

Випилив соціальних мереж

 


В епоху Інтернету та інформатизації суспільства соціальні мережі відіграють все значнішу роль у нашому житті. Вони задають основні теми та напрями для комунікації, забезпечують спілкування на відстані, дозволяють відслідковувати життя інших людей, а також, створюють зразки та еталони для наслідування.

Ідеальне життя з ідеальним виглядом, ідеальними стосунками та досягненнями,  саме таке соціальні мережі пропонують сучпсникам. Нові посилання надихають і стимулюють користувачів мережі...

Само по собі спілкування в інтернеті не є негативним і може сприяти самореалізації особистості, досягненню успіху у різних сферах життя. Однак для деяких людей прагнення до досконалості та бездоганності може набувати деструктивних форм, що відображаються у ірраціональних переконаннях та дезадаптивних формах поведінки (страх невдачі, надмірна самокритика, постановка недосяжних цілей).

Соціальні мережі постійно демонструють недосяжні еталони краси та успіху, які відірвані від реальності, і тому виступають значущим фактором, що змушує психічно страждати користувачів. Некритичне споглядання еталонів успіху та досконалості у соціальних публікаціях та постах супроводжується тенденцією до заниженої оцінки власної поведінки та результативності. При цьому знецінюються всі результати та досягнення.

Тому з метою збереження психологічного здоров’я слід дотримуватись таких рекомендацій для користувачів соціальних мереж:

1) при публікації своїх матеріалів слід розуміти, що кількість вподобань не може визначити, наскільки людина успішна та талановита;

2) варто перестати порівнювати себе з іншими людьми в соціальній мережі, оскільки їхня самопрезентація не завжди відповідає реальному життю;

3) замість того, щоб зосереджуватись на активності та успіхах інших людей, варто зосередитись на власних цілях та амбіціях; варто порівнювати лише власні досягнення на різних етапах життя.

https://testportal.gov.ua/ukrayinska-mova-i-literatura-2021/

 

Офіційна інформація щодо ЗНО 2021 зі зразками демонстраційних робіт ЗНО з української мови та ЗНО з української мови й літератури


УКРАЇНСЬКА МОВА / УКРАЇНСЬКА МОВА І ЛІТЕРАТУРА 2021

У 2021 році в переліку навчальних предметів, із яких проводитиметься зовнішнє незалежне оцінювання результатів навчання, здобутих на основі повної загальної середньої освіти, виокремлюють 1) українську мову та 2) українську мову і літературу. Відтак випускники, які завершують у 2021 році здобуття повної загальної середньої освіти та/або планують вступати до закладів вищої освіти, матимуть можливість самостійно обирати, яку саме роботу виконуватимуть під час ЗНО: сертифікаційну роботу з української мови; сертифікаційну роботу з української мови та літератури.
Випускники закладів загальної середньої освіти, а також учні (слухачі, студенти) закладів професійної (професійно-технічної), вищої освіти, які у 2021 році здобудуть повну загальну середню освіту, мають вибрати українську мову як обов’язковий предмет для проходження державної підсумкової атестації у формі зовнішнього незалежного оцінювання.
Зміст сертифікаційної роботи з української мови і літератури визначено Програмою зовнішнього незалежного оцінювання з української мови і літератури, затвердженою Міністерством освіти і науки України. Програму розроблено на основі чинних навчальних програм з української мови і літератури для загальноосвітніх навчальних закладів.
22 травня 2019 року Кабмін ухвалив нову редакцію Українського правопису.
Відповідно до Наказу Міністерства освіти і науки України від 29.07.2019 № 1033: у завданнях зовнішнього незалежного оцінювання протягом п’яти років будуть використовуватися норми Українського правопису, які не зазнали змін. Тобто завдання, які стосуються норм Українського правопису, будуть ґрунтуватися тільки на тих усталених нормах, які не змінилися.
В Українському центрі було ухвалено рішення: протягом п’яти років не вважати помилковим написання слів згідно з нормами попередньої редакції правопису. Іншими словами екзаменатори позначатимуть написання слів, що не відповідатиме чинному правопису, однак у загальному обліку не враховуватимуть його — такі помилки не вплинуть на загальний бал учасника тестування за написання власного висловлювання.

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне