Міф як основа і джерело сюжетів, тем, образів і мотивів античної літератури.
Мета: повторити визначення термінів «міф», «міфологія»; повідомити про
основні цикли давньогрецьких міфів; з'ясувати, що міф є основою і джерелом
сюжетів, тем і образів античної літератури; переказувати прочитані міфи;
засвоїти, що міфологічне світосприйняття є особливою стадією в розвитку
художнього пізнання людиною дійсності; розвивати зв'язне мовлення; виховувати
прагнення вчитися на чужих помилках.
Обладнання: «Міф про Сізіфа», картина
Тиціана «Сізіф», Пікассо «Пігмаліон».
ХІД УРОКУ
I.
Мотивація навчальної діяльності
II. Актуалізація опорних знань
1.
В основу античної літератури покладено давньогрецьку міфологію. Неможливо
уявити собі твори античної літератури без численних богів, що населяють гору
Олімп, наділених безмежною силою, безсмертям, але водночас схожих на людей:
вони так само закохуються, сваряться, ревнують, заздрять, допомагають іншим.
2.
Повторення літературознавчих термінів
· Що таке міф?
·
Що таке міфологія?
1.
«Відгадай ім'я героя»
Перестав букви у словах і прочитай імена
героїв давньогрецьких міфів:
рейометП —
ферОй — кІар —
ноЯс — црисНа — фзіСі —
2.
Розповідь про створення богів
(теогонія) за міфами давніх греків
III.
Узагальнення та систематизація знань
1.
Які бувають міфи?
Відомі основні цикли давньогрецьких міфів:
• про
богів;
• про
героїв;
• про
аргонавтів;
• троянський;
• фіванський.
2.
Робота над прочитаними міфами
1) Міф про Сізіфа
2) Міф про Пігмаліона та Галатею
• Чому Пігмаліон залишився кам'яним? (Його
Галатея не вірила у нього так, як він повірив у неї.)
• Що
потрібно людині, щоб стати кращою? (Мати віру — про це свідчать і міф, і
оповідання нашого сучасника)
3) Міф про царя Мідаса
Фразеологізми міфологічного походження
Цирульник Мідаса — базіка, людина, що не вміє
зберігати таємниці.
Мідасів суд — суд неука.
Мідасові вуха — неуцтво, яке не можна
приховати.
Це він отримав від бога Діоніса здатність
перетворювати на золото все, чого він доторкнеться. Нелегко було йому позбутися
згубного дара. А бог Аполлон нагородив його ослячими вухами за те, що Мідас не
визнав його перевагу у музичному змаганні з пастушим богом Паном.
Мідас — це цілком реальна історична особа,
один з найбільш відомих фрігійських царів. Роки його царювання — 738—696 рр. до
н. е.. Вважалося, що він покінчив життя самогубством чи був убитий
кіммерійцями, що захопили країну. Та навряд чи це узгоджується з його багатим
похованням, знайденим у Туреччині. Можливо, легенди про Мідаса в основі мають
реальні відомості. Скажімо, його міфічна здатність все перетворювати на золото
є художньо оброблена інформація про колосальне багатство царя, що володів
золотими родовищами Фрігії. Розповідь про «ослячі вуха», можливо, свідчить про
те, що у Мідаса були так звані дарвінові горбики — вирости на вушних раковинах,
що надають вухам незвичайної форми.
2. Робота над проблемним запитанням
Чи
повчають нас міфи, чи тільки розповідають про подвиги, виникнення речей та
явищ?
1) Я вважаю... (позиція)
2) Тому що. (пояснення)
3) Наприклад,. (докази, аргументи)
4) І тому., (висновок)
Справа в тому, що метою міфа є пізнання світу,
пояснення його явищ, а не повчання людей, як, наприклад, у казках та
прислів'ях. Але оскільки міфи для давніх греків втілювали в собі релігійні
уявлення, й історичні, й етичні правила, і філософські міркування, то,
звичайно, вони містять й елементи повчання.
Міфи ненав'язливо навчають вірити у себе, у
свою мрію (міф про Пігмаліона та Галатею), не бути хитрим та підступним (міф
про Сізіфа), не бути жадібними та не судити інших щодо того, чого не розумієш
(міф про царя Мідаса).
IV. Підсумки уроку
Бесіда
Найвідоміші цикли міфів?
Як виникли міфи?
V. Домашнє завдання
Повторити терміни;героїчний епос, епічна поема, міф
записати 10 фразеологізмів
міфологічного походження
скласти схему про богів Олімпу