Завжди цікаво

понеділок, 2 листопада 2020 р.

21 жовтня 2020


 


Ще 21 жовтня в.о. міністра освіти і науки Сергій Шкарлет заявив, що МОН  спільно з МОЗ забезпечуватиме навчання 1-4 класів в класах після канікул, а 5-11 класів – залежно від епідемічного рівня.

Нині ж у Міністерстві освіти кажуть, що можуть лише рекомендувати, як діяти. У МОЗ же взагалі не розуміють, як їм забезпечувати безпечне навчання та кивають на місцеву владу.

пʼятниця, 23 жовтня 2020 р.

Казка індійська

 Тема. Індійська народна казка «Фарбований шакал»



Фарбований шакал


Мета: ознайомити учнів зі змістом  казки, розвивати навички самостійного опрацювання тексту, вчити аналізувати вчинки героїв, мислення, розвивати навички  усного малювання, переказу, виразного читання, акторські здібності,    зв’язне мовлення,   творчого сприйняття тексту; сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей.
Обладнання: текст казки,  ілюстрації до неї.
              Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І.  Мотивація навчальної діяльності школярів.
 Оголошення теми й мети уроку.
Учитель. Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Лише на перший погляд, казка — забава й розвага для малечі. Але й дорослі можуть знайти в народних казках багато повчального для себе, у чому ми переконаємося, ближче, познайомившись з індійською казкою «Фарбований шакал» (учні записують тему уроку в зошиті).

Пояснення епіграфу                  Заглядає в шибку казка сивими очима,
                                                   Материнська добра ласка в неї за плечима.
                                                                             В. Симоненко
II. Актуалізація опорних знань
1. Евристична бесіда
Що таке  народна казка? (Усна народна оповідь про вигадані події)
На які види за змістом поділяються казки? Чарівні, про тварин, соціально – побутові)
З яких частин складається казка (Зачин, основна частина, кінцівка)
III. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Словникова робота.
Шива – давньоіндійське божество. Втілення руйнівного начала Всесвіту.
Брахман -  в індійській релігії: космічне духовне начало, що є основою всього сущого.
Раджа – індійський титул можновладця,  князя або царя.
2. Ознайомлення з текстом індійської народної казки «Фарбований шакал»
Учитель Казки про тварин уважаються найдавнішими, бо раніше люди жили серед
природи, тож їх існування часто залежало від вдалого чи невдалого полювання
на диких тварин. Інколи тварин навіть обожнювали, складали про них легенди
й казки. зі змістом однієї такої казки ми познайомимося зараз.





3. Короткий переказ казки (фронтальне опитування)
4. Складання плану до казки  (запис плану в зошит)
І. Життя Шакала до пригоди в місті.
ІІ. Чудове перетворення.
ІІІ. Царювання Шакала в лісі.
VI. Виявлення правди.
5. Робота з текстом твору.


Знайдіть і зачитайте в тексті уривок, де ми вперше зустрічаємось з шакалом. Яким він постає перед нами?
Знайдіть і зачитайте уривок , як поводиться Чандарава  в місті. Яким він тут постає перед нами?
За яких обставин Шакал перефарбувався?
Як герой скористувався із цієї ситуації?
Як Шакал себе виказав?
Як його було покарано?
Чи сподобався вам головний герой казки? Поясніть свою відповідь.



6. Компаративний аналіз.
Ознайомлення з казкою І.Франка « Фарбований Лис» .
Складання таблиці за сюжетом казок. 
Учні роблять висновок, чим схожі сюжети казок і чим вони розрізняються.
10 оповідання 1 – ої книги «Пачатантри»
Казка «Фарбований Лис» І.Франка
1. У лісі жив шакал Чандарава.
1.У лісі жив хитрий Лис Микита.
2.Від голоду він подався до лісу.
2.Похвалився ,що в білий день вкраде  на базарі курку.
3.Сутичка з собаками по дорозі до міста.
3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.
5.Шакал у лісі – переполох; його хутро синє,  як у бога Шіви.
5.Лис у Лісі – переполох.
6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.
6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання.
7. Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.
7. Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

8.Знайомство з поняттям «мандрівний сюжет»
Учитель.
Мандрівні сюжети — це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів. Звірі в казках часто уособлювали людські типи й риси.
Так, Вовк — часто жорстокий і грубий, Ведмідь — вайлуватий, неповороткий, Заєць — боягузливий, Лис — хитрий, Змія — підступна, Осел — упертий
тощо.
Які риси уособлюють Шакал, Лис?
З якими подібними казками ви вже знайомі?
Мандрівні сюжети характерні для багатьох літератур, не лише індійської чи української. Про подібного персонажа читаємо  у Й. В. Гете, « Рейнеке – Лис», Ш. Перро «Кіт у чоботях».
9. Гра « Про якого персонажа йдеться мова?»
Учитель. Які з поданих прислів’їв та приказок можна можна використати для характеристики Чандарави, а які - для інших дійових осіб?
«Не давай сам на себе кия»,
«Знай , козо, своє стайло»,
«У чужий черевик ноги не сунь»,
 «У страха очі великі»,
«Лякана ворона і куща боїться»
«За дурною головою і ногам немає спокою»
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Прочитайте зашифрований вислів відомого російського казкаря П. Бажова
про значення казки (пропущені голосні звуки)
С т р к з к п т р б н . Н й б г т т г д р г г м н л г , к к р с н н н й з н д б т ь с п т м.
(Стара казка потрібна. У ній багато того дорогого минулого, яке корисне
нині й знадобиться потім.)
V. Домашнє завдання
Прочитати казку, намалювати ілюстрацію, відповідати на питання с. 30.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення:
«Найцікавішим на уроці для мене було те…».




Список літератури на 2021 рік


УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Історична пісня “Ой Морозе, Морозенку

Історична пісня “Чи не той то Хміль

Маруся Чурай “Віють вітри”, “Засвіт встали козаченьки

Дума про Марусю Богуславку

Балада “Ой летіла стріла”

ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

МОНУМЕНТАЛІЗМ

“Повість минулих літ” (уривки про заснування Києвапро помсту княгині Ольги)

ОРНАМЕНТАЛІЗМ

Слово про похід Ігорів

БАРОКО

  • напрямок у літературі кінця 16 – початку 18 століття, для якого характерні
    різкі протиставлення, використання слів у переносному значенні, прагнення вразити читача.

Григорій Сковорода “De libertate“, “Всякому місту – звичай і права“, “Бджола та Шершень

КЛАСИЦИЗМ

  • напрямок у європейській літературі 15 – початку 19 століття,
    що орієнтувався на зразки античної літератури і зовнішньо
    повторював їх.

Іван Котляревський “Енеїда

СЕНТИМЕНТАЛІЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві другої половини 18 – початку 19 століття,
    що полягав у відображенні ідеалізованої дійсності, духовного світу людини. Завдання
    таких творів – розчулити читача, викликати в нього співчуття
    до нещасливої долі героїв.

Іван Котляревський “Наталка Полтавка

РОМАНТИЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві кінця 18 – початку 19 століття,
    для якого характерне прикрашене, ідеальне зображення
    дійсності; у творах переважає героїка, мрійливість,
    захоплення таємничим.

Тарас Шевченко “Катерина

Пантелеймон Куліш “Чорна рада

Іван Франко “Захар Беркут

РЕАЛІЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві, що полягає в об’єктивному
    зображенні дійсності; основний принцип – узагальнення
    життєвих явищ і людських характерів

Тарас Шевченко “Кавказ“, “Сон” (“У всякого своя доля…”), “І мертвим, і живим, і ненарожденним…“, “Заповіт”

Іван Нечуй-Левицький “Кайдашева сім’я

Панас Мирний “Хіба ревуть воли, як ясла повні?

Іван Карпенко-Карий “Мартин Боруля

Іван Франко “Чого являєшся мені у сні“,

ІМПРЕСІОНІЗМ (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • напрямок у літературі й мистецтві 19 – 20 століття, який відзначається
    прагненням відбити найтонші нюанси настроїв, вражень,
    яскраві деталі.

Михайло Коцюбинський “Тіні забутих предків“, “Intermezzo

Микола Хвильовий “Я (Романтика)”

ЕКСПРЕСІОНІЗМ (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • літературний напрям, для якого характерне загострене сприйняття реальності, напружені переживання та емоції, бурхлива реакція на суспільні проблеми. У творах часто поєднуються протилежні явища.

Василь Стефаник “Камінний хрест

НЕОРОМАНТИЗМ  (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • стильова хвиля модернізму; основна риса – спроба
    подолати протистояння між ідеалом і дійсністю,
    завдяки могутній силі волі зробити сподіване, можливе дійсним.

І. Франко “Мойсей

Ольга Кобилянська “Valse melancolique”

Леся Українка “Contra spem spero!“, “Лісова пісня

МОДЕРНІЗМ

  • загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість.
    Визначальні риси: новаторство, антитрадиціоналізм, перевага
    форми над змістом, психологізм, зосередження уваги на боротьбі
    роздвоєного людського “Я”, використання прийомів “потоку свідомості” та монтажу,
    який прийшов у літературу з кіномистецтва.

Микола Вороний “Блакитна Панна”

Олександр Олесь “Чари ночі”, “О слово рідне! Орле скутий !..”

Павло Тичина “О панно Інно“, “Пам’яті тридцяти“, “Ви знаєте, як липа шелестить…”

Володимир Сосюра “Любіть Україну”

Остап Вишня “Моя автобіографія“, “Сом

Юрій Яновський “Майстер корабля

Микола Куліш “Мина Мазайло

Богдан-Ігор Антонич “Різдво”

Максим Рильський “У теплі дні збирання винограду…”

Микола Зеров “Київ — традиція

Андрій Малишко “Пісня про рушник”

Олександр Довженко “Зачарована Десна

ШІСТДЕСЯТНИКИ

Василь Симоненко “Ти знаєш, що ти — людина…”, “Задивляюсь у твої зіниці…”, “Лебеді материнства”

Олесь Гончар “Модри камень”

Григір Тютюнник “Три зозулі з поклоном

Василь Стус “Господи, гніву пречистого…”

Іван Драч “Балада про соняшник”

Дмитро Павличко “Два кольори”

Ліна Костенко “Страшні слова, коли вони мовчать”, “Маруся Чурай

“ВИТІСНЕНЕ ПОКОЛІННЯ” (ПОСТШІСТДЕСЯТНИКИ)

Василь Голобородько “Наша мова”

ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ

  • течія, яка виникла після Першої світової війни. Основна риса –
    прагнення зрозуміти причини трагічної невлаштованості
    людського життя.

Валер’ян Підмогильний “Місто

ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ

Іван Багряний “Тигролови

Євген Маланюк “Уривок з поеми”

четвер, 22 жовтня 2020 р.

І все на світі треба пережити

Усюди лунає епідемія, захисні маски, вибори. Люди не бажають сприймати дійсність, не носять захисні маски, з першими признаками ГРВІ не звертаються до лікаря. А ті, що звернулися змушені у коридорах чекати декілька годин. Лікарі не справляються... Для дітей оголосили осінні канікули на тиждень раніше, але цим  пандемію не спинити. І що далі нас чекає?Чи буде дистанційне навчання ? Адже більшість учнів не мають бажання вчитися ні вдома, ні в школі... Яку націю ми виростимо?



В Україні станом на 23 жовтня лабораторно підтверджено 330 396 випадків COVID-19, з них за добу – 7 517

У Києві підтверджених випадків захворювання на COVID-19 на сьогодні в вже 32 500, за добу - 6333

Станом на 22 жовтня місто Київ та жодна область України не готові до послаблення карантину.

А червоних зон все більше...


 І все на світі треба пережити,

І кожен фініш – це, по суті, старт,
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
Тож веселімось, людоньки, на людях,
Хай меле млин свою одвічну дерть.
Застряло серце, мов осколок в грудях,
Нічого, все це вилікує смерть.
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено,
Хай буде вік прожито, як належить,
На жаль, від нас нічого не залежить…
А треба жити. Якось треба жити.
Це зветься досвід, витримка і гарт.
І наперед не треба ворожити,
І за минулим плакати не варт.
Отак як є. А може бути й гірше,
А може бути зовсім, зовсім зле.
А поки розум од біди не згірк ще, –
Не будь рабом і смійся як Рабле!
Тож веселімось, людоньки, на людях,
Хай меле млин свою одвічну дерть.
Застряло серце, мов осколок в грудях,
Нічого, все це вилікує смерть.
Хай буде все небачене побачено,
Хай буде все пробачене пробачено.
Єдине, що від нас іще залежить, –
Принаймні вік прожити як належить.
     (Ліна Костенко)



Микола Хвильовий

https://osvitoria.media/experience/stari-chasopysy-dopomagayut-vchytelyam-5-istorij-z-ukrayinskoyi-literatury/ 

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне