Завжди цікаво

понеділок, 2 листопада 2020 р.

Романтизм

 



       РОМАНТИЗМ

Мета: ознайомити з поняттям «романтизм»; навчити визначати характерні риси романтизму; активізувати читацький інтерес учнів; розвивати навички конспектування; дати поняття про романтичну лірику.

Обладнання: портрети відомих митців — романтиків, висловлювання романтиків.

Тип уроку: засвоєння нових знань і формування на їх основі вмінь та навичок.

Романтизм — це своєрідна реакція на Французьку революцію.

К. Маркс

Хід уроку

I.Оргагізаційний момент. Аналіз типових помилок

II. Мотивація навчальної діяльності та актуалізація опорних знань

Нещодавно  ми знайомилися з досить значною епохою в культурі та науці — епохою Просвітництва. Як і все в житті, згадана епоха добігла кінця.Суспільство розвивається, змінюється, а тому змінюються погляди, традиції, філософія життя. Ми сьогодні розпочнемо розмову про нову епоху. Перед тим, як ознайомитись з традиціями, які прийшли на зміну Просвітництву, послухаємо повідомлення ваших товаришів про ситуацію в Європі наприкінці XVIII — початку XIX століття

1. Повідомлення учнів про ситуацію в Європі наприкінці XVIII — початку XIX ст.

Епоха, яка почалась після закінчення першої буржуазної ре-волюції у Франції (1789 — 1794) й продовжувалась до останніх десятиліть XIX ст.,— епоха зламу старих феодальних відносин, росту класу буржуазії та її повної перемоги в основних країнах Західної Європи. У цей період у країнах Європи розгорнувся національно-визвольний рух, разом з тим почали загострюватись протиріччя буржуазного суспільства. Загалом Європа пережила сильне духовне потрясіння і глибоке розчарування у зв'язку з подіями Французької революції та наполеонівськими війнами. З'явились сумніви в тому, що людина в змозі змінити на краще суспільний лад мирним шляхом. Революція не привела до суспільної гармонії, вона скінчилася розгулом насильства і кривавим «якобінським терором». Не вдалося завоювати свободу та справедливість і з допомогою багнетів наполеонівських солдатів.

На початку XIX ст. ще точилась боротьба буржуазії проти феодального дворянства. Люди, виховані на творах Вольтера і Руссо, не могли не помітити, що суспільний порядок — не «царство розуму», яке провіщали письменники XVIII ст. Реальна дійсність, у якій утверджувалась егоїстична мораль власників і все купувалось та продавалось, нанесла непоправний удар по оптимізму просвітників.

ІІІ. Робота над темою уроку

1. Лекція ( конспект)

Передумови виникнення романтизму та його основне завдання

Велика французька буржуазна революція завершила епоху Просвітництва. Відомий філософ Карл Маркс сказав: «Романтизм — це своєрідна реакція на Французьку революцію». Письменники, художники, музиканти стали свідками грандіозних історичних подій, революційних струсів, що кардинально змінили життя. Багато хто з них захоплено привітав зміни та був у захваті від проголошених ідей Свободи, Рівності та Братерства. Але йшов час, вони помічали, що новий суспільний порядок далекий від ідеалів того суспільства, що передрікали філософи XVIII ст. Наступило розчарування.

На початку століття у філософії та мистецтві прозвучали трагічні ноти сумнівів щодо перетворення світу на принципах Розуму. Це сприяло виникненню нової світоглядної системи — романтизму. Романтики нерідко ідеалізували патріархальне суспільство, яке вважали царством добра, щирості, порядності. Оспівуючи ми-нуле, вони брали за основу старовинні легенди та народні казки. Романтизм набув особливого характеру в кожній з європейських культур: у німецькій — містика; у англійській — це особистість, яка протиставляє себе розумній поведінці; у французькій — це незвичайні історії. ІДо ж об'єднало їх в одну течію?

Романтики не втікали від проблем життя. Головним завданням романтизму було вираження внутрішнього світу, душевних переживань, а цього можна було досягти, використовуючи історії, містику і т. п. Потрібно було показати парадокс внутрішнього життя, його ірраціональність.

Запитання...

• Якими були передумови виникнення романтизму?

Запис у зошит :

Термін«романтизм» указує на зв'язок із Середніми віками, коли в літературі був популярним жанр рицарського роману. Головні особливості цього жанру — фантастичність, зображення високого, ідеального кохання, лицарських подвигів, добрих і злих чарівників, казкового пейзажу.

2. Лекція учителя (учні складають конспект)

Характерні ознаки романтизму і його відмінність від класицизму та сентименталізму

Класицизм з його суворими правилами все в житті чітко розмежовував: погане — добре, чорне — біле. У романтизмі немає такої чіткості, у ньому існують відтінки, напівтони. Класицизм — це система, а романтизм — ні. Що стосується сентименталізму, він відображає внутрішнє життя людини в гармонії з навколишнім світом. А романтизм протиставляє внутрішньому світові цю гармонію.

Ознаки романтичного твору: у романтичному творі немає дистанції між героєм і автором; автор не засуджує героя, навіть якщо щиро зображує його духовне падіння, із сюжету зрозуміло, що герой не винний — винні обставини, що склалися. Сюжет такого твору, як правило, романтичний. У романтиків особливе ставлення до природи, їм до душі бурі, грози, катаклізми.

Особливістю романтичного мистецтва є перевага в ньому суб'єктивно — ліричного моменту. Зображення переживань героя, ставлення героя до життя для романтика важливіше за зображення самого життя. З усіх видів мистецтва романтики віддавали перевагу насамперед музиці, оскільки через неї багатогранніше та повніше можна виявити внутрішній світ людини.

Романтичний герой — це індивідуаліст, людина, яка пройшла у своєму розвитку дві стадії: до зіткнення з похмурою реальністю вона прагне подвигу та має бажання перебудувати світ; зіткнувшись з реальністю, герой усе ще вважає цей світ похмурим, нікчемним та підлим, стає циніком та песимістом. Зрозумівши, що світ змінити не можна, герой більше не прагне подвигу, зате все одно щоразу наражається на небезпеку.

Бесіда

. У чому різниця між романтизмом і класицизмом?

. Укажіть ознаки романтичного твору.

. Назвіть особливості романтичного мистецтва.

. Опишіть романтичного героя.

📌Характерні ознаки романтизму

1. Заперечення раціоналізму, що панував у добу Просвітництва, культ почуттів людини.

2. Увага до особистості, її індивідуальних рис.

3. Провідні мотиви — самотність, світова скорбота (національна туга) та романтичний бунт і нескореність.

4. Історизм творів і захоплення фольклором.

Найвидатніші представники мистецтва романтизму В Англії — Дж. Байрон, Дж. Кітс, П. Б. Шеллі; у Німеччині — Е. Гофман, Г. Гейне, Новаліс; у Франції — А. Мюссе, Ж. Санд, В. Гюго; у США — Е. По, Дж. Ф. Купер, Г. Мелвілл; у Польщі — А. Міцкевич, Ю. Словацький; в Угорщині — ПІ. Петефі; в Росії — О. Пушкін, М. Лермонтов, М. Гоголь.

4. 📙Читання вибраних поезій (В. Вордсворта, С. Колріджа, Джона Кітса, Персі Віші Шеллі, Г. Гейне, В. Гюго та ін..Романтична лірика — це переважно лірика настрою. Романтики вміло і тонко створювали картини природи. Але головним у цих картинах був не опис пейзажу. Людина і світ — ось що передусім хвилювало романтиків.

IV. Рефлексія

1. Підсумок уроку

Запитання до класу

📘🖋️📘 Що ви з'ясували для себе про романтизм? (У митців романтизму ми помічаємо визнання самоцінності особистості, зацікавленість внутрішнім життям людини, прагнення розкрити багатство внутрішнього світу людини.)

2. Складання грона на тему «Романтизм»

3. Погляди романтиків на життя, мистецтво, людину

Як ви розумієте ці висловлювання?

🖋️«Справжнє лихо полягає в тому, що нині все застигло у вульгарній прозі життя. І більшість людей спокійно сприймає все це і навіть почуває себе цілком добре, мовчки скочуючись по болоту до прірви» (Франц Шуберт).

🖋️«Мене часом запитують, чи люблю я дітей. Звичайно, люблю, адже вони ще не стали людьми» (Шарль Нодьє).

🖋️«Краще бути артистом чи бродягою, ніж власником маєтку або селянином, бо ж із володінням землею чи снопом пов'язані несправедлива тиранія та похмуре поневолення скнарістю» (Жорж Санд).

🖋️«Світ поганий, поганий, жахливо поганий. І лише серце друга та спокутні сльози жінки можуть урятувати його від прокляття» (Ріхард Вагнер). • «Той, хто не зазнав щастя в нинішньому світі, хто не знайшов того, що шукав, нехай заглибиться у світ книг і мистецтва чи зануриться в природу — це вічно юне втілення старовини й сучасності» (Новаліс).

V. Домашнє завдання

📘👩‍🏫Підготувати запитання з вивченої теми для однокласників (методика взаємозапитань); виписати у словнички визначення романтизму; випереджальні завдання: для учня -«біографа» — підготувати повідомлення про Е. Гофмана; для учня -«історика» — «Німеччина наприкінці XVIII— початку XIX ст.»

21 жовтня 2020


 


Ще 21 жовтня в.о. міністра освіти і науки Сергій Шкарлет заявив, що МОН  спільно з МОЗ забезпечуватиме навчання 1-4 класів в класах після канікул, а 5-11 класів – залежно від епідемічного рівня.

Нині ж у Міністерстві освіти кажуть, що можуть лише рекомендувати, як діяти. У МОЗ же взагалі не розуміють, як їм забезпечувати безпечне навчання та кивають на місцеву владу.

пʼятниця, 23 жовтня 2020 р.

Казка індійська

 Тема. Індійська народна казка «Фарбований шакал»



Фарбований шакал


Мета: ознайомити учнів зі змістом  казки, розвивати навички самостійного опрацювання тексту, вчити аналізувати вчинки героїв, мислення, розвивати навички  усного малювання, переказу, виразного читання, акторські здібності,    зв’язне мовлення,   творчого сприйняття тексту; сприяти вихованню в учнів високих моральних якостей.
Обладнання: текст казки,  ілюстрації до неї.
              Тип уроку: комбінований

Хід уроку

І.  Мотивація навчальної діяльності школярів.
 Оголошення теми й мети уроку.
Учитель. Навряд чи знайдеться серед нас хтось, хто б не любив слухати казки, читати їх, мріяти про чарівні речі, казкові пригоди й дива. Лише на перший погляд, казка — забава й розвага для малечі. Але й дорослі можуть знайти в народних казках багато повчального для себе, у чому ми переконаємося, ближче, познайомившись з індійською казкою «Фарбований шакал» (учні записують тему уроку в зошиті).

Пояснення епіграфу                  Заглядає в шибку казка сивими очима,
                                                   Материнська добра ласка в неї за плечима.
                                                                             В. Симоненко
II. Актуалізація опорних знань
1. Евристична бесіда
Що таке  народна казка? (Усна народна оповідь про вигадані події)
На які види за змістом поділяються казки? Чарівні, про тварин, соціально – побутові)
З яких частин складається казка (Зачин, основна частина, кінцівка)
III. Сприйняття й засвоєння нового матеріалу
1. Словникова робота.
Шива – давньоіндійське божество. Втілення руйнівного начала Всесвіту.
Брахман -  в індійській релігії: космічне духовне начало, що є основою всього сущого.
Раджа – індійський титул можновладця,  князя або царя.
2. Ознайомлення з текстом індійської народної казки «Фарбований шакал»
Учитель Казки про тварин уважаються найдавнішими, бо раніше люди жили серед
природи, тож їх існування часто залежало від вдалого чи невдалого полювання
на диких тварин. Інколи тварин навіть обожнювали, складали про них легенди
й казки. зі змістом однієї такої казки ми познайомимося зараз.





3. Короткий переказ казки (фронтальне опитування)
4. Складання плану до казки  (запис плану в зошит)
І. Життя Шакала до пригоди в місті.
ІІ. Чудове перетворення.
ІІІ. Царювання Шакала в лісі.
VI. Виявлення правди.
5. Робота з текстом твору.


Знайдіть і зачитайте в тексті уривок, де ми вперше зустрічаємось з шакалом. Яким він постає перед нами?
Знайдіть і зачитайте уривок , як поводиться Чандарава  в місті. Яким він тут постає перед нами?
За яких обставин Шакал перефарбувався?
Як герой скористувався із цієї ситуації?
Як Шакал себе виказав?
Як його було покарано?
Чи сподобався вам головний герой казки? Поясніть свою відповідь.



6. Компаративний аналіз.
Ознайомлення з казкою І.Франка « Фарбований Лис» .
Складання таблиці за сюжетом казок. 
Учні роблять висновок, чим схожі сюжети казок і чим вони розрізняються.
10 оповідання 1 – ої книги «Пачатантри»
Казка «Фарбований Лис» І.Франка
1. У лісі жив шакал Чандарава.
1.У лісі жив хитрий Лис Микита.
2.Від голоду він подався до лісу.
2.Похвалився ,що в білий день вкраде  на базарі курку.
3.Сутичка з собаками по дорозі до міста.
3. Лис у передмісті, сутичка з собаками.
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.
4. Рятуючись. Вскочив у казан із синьою фарбою.
5.Шакал у лісі – переполох; його хутро синє,  як у бога Шіви.
5.Лис у Лісі – переполох.
6.Шакал каже, що створений Брахманом і помазаний на царство.
6.Лис каже, що виліплений Святим Миколаєм із небесної глини і помазаний на царювання.
7. Шакала роздерли на дрібні шматки за ошуканство.
7. Микиту роздерли на дрібні шматки за ошуканство.

8.Знайомство з поняттям «мандрівний сюжет»
Учитель.
Мандрівні сюжети — це спільні, однакові історії, пригоди, які зустрічаються у фольклорі різних народів. Звірі в казках часто уособлювали людські типи й риси.
Так, Вовк — часто жорстокий і грубий, Ведмідь — вайлуватий, неповороткий, Заєць — боягузливий, Лис — хитрий, Змія — підступна, Осел — упертий
тощо.
Які риси уособлюють Шакал, Лис?
З якими подібними казками ви вже знайомі?
Мандрівні сюжети характерні для багатьох літератур, не лише індійської чи української. Про подібного персонажа читаємо  у Й. В. Гете, « Рейнеке – Лис», Ш. Перро «Кіт у чоботях».
9. Гра « Про якого персонажа йдеться мова?»
Учитель. Які з поданих прислів’їв та приказок можна можна використати для характеристики Чандарави, а які - для інших дійових осіб?
«Не давай сам на себе кия»,
«Знай , козо, своє стайло»,
«У чужий черевик ноги не сунь»,
 «У страха очі великі»,
«Лякана ворона і куща боїться»
«За дурною головою і ногам немає спокою»
IV. Закріплення знань, умінь та навичок
Прочитайте зашифрований вислів відомого російського казкаря П. Бажова
про значення казки (пропущені голосні звуки)
С т р к з к п т р б н . Н й б г т т г д р г г м н л г , к к р с н н н й з н д б т ь с п т м.
(Стара казка потрібна. У ній багато того дорогого минулого, яке корисне
нині й знадобиться потім.)
V. Домашнє завдання
Прочитати казку, намалювати ілюстрацію, відповідати на питання с. 30.
VI. Підбиття підсумків уроку. Рефлексія.
Інтерактивна вправа «Мікрофон»
Учням пропонується закінчити речення:
«Найцікавішим на уроці для мене було те…».




Список літератури на 2021 рік


УСНА НАРОДНА ТВОРЧІСТЬ

Історична пісня “Ой Морозе, Морозенку

Історична пісня “Чи не той то Хміль

Маруся Чурай “Віють вітри”, “Засвіт встали козаченьки

Дума про Марусю Богуславку

Балада “Ой летіла стріла”

ДАВНЯ УКРАЇНСЬКА ЛІТЕРАТУРА

МОНУМЕНТАЛІЗМ

“Повість минулих літ” (уривки про заснування Києвапро помсту княгині Ольги)

ОРНАМЕНТАЛІЗМ

Слово про похід Ігорів

БАРОКО

  • напрямок у літературі кінця 16 – початку 18 століття, для якого характерні
    різкі протиставлення, використання слів у переносному значенні, прагнення вразити читача.

Григорій Сковорода “De libertate“, “Всякому місту – звичай і права“, “Бджола та Шершень

КЛАСИЦИЗМ

  • напрямок у європейській літературі 15 – початку 19 століття,
    що орієнтувався на зразки античної літератури і зовнішньо
    повторював їх.

Іван Котляревський “Енеїда

СЕНТИМЕНТАЛІЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві другої половини 18 – початку 19 століття,
    що полягав у відображенні ідеалізованої дійсності, духовного світу людини. Завдання
    таких творів – розчулити читача, викликати в нього співчуття
    до нещасливої долі героїв.

Іван Котляревський “Наталка Полтавка

РОМАНТИЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві кінця 18 – початку 19 століття,
    для якого характерне прикрашене, ідеальне зображення
    дійсності; у творах переважає героїка, мрійливість,
    захоплення таємничим.

Тарас Шевченко “Катерина

Пантелеймон Куліш “Чорна рада

Іван Франко “Захар Беркут

РЕАЛІЗМ

  • напрямок у літературі й мистецтві, що полягає в об’єктивному
    зображенні дійсності; основний принцип – узагальнення
    життєвих явищ і людських характерів

Тарас Шевченко “Кавказ“, “Сон” (“У всякого своя доля…”), “І мертвим, і живим, і ненарожденним…“, “Заповіт”

Іван Нечуй-Левицький “Кайдашева сім’я

Панас Мирний “Хіба ревуть воли, як ясла повні?

Іван Карпенко-Карий “Мартин Боруля

Іван Франко “Чого являєшся мені у сні“,

ІМПРЕСІОНІЗМ (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • напрямок у літературі й мистецтві 19 – 20 століття, який відзначається
    прагненням відбити найтонші нюанси настроїв, вражень,
    яскраві деталі.

Михайло Коцюбинський “Тіні забутих предків“, “Intermezzo

Микола Хвильовий “Я (Романтика)”

ЕКСПРЕСІОНІЗМ (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • літературний напрям, для якого характерне загострене сприйняття реальності, напружені переживання та емоції, бурхлива реакція на суспільні проблеми. У творах часто поєднуються протилежні явища.

Василь Стефаник “Камінний хрест

НЕОРОМАНТИЗМ  (ОДНА З МОДЕРНІСТСЬКИХ ТЕЧІЙ)

  • стильова хвиля модернізму; основна риса – спроба
    подолати протистояння між ідеалом і дійсністю,
    завдяки могутній силі волі зробити сподіване, можливе дійсним.

І. Франко “Мойсей

Ольга Кобилянська “Valse melancolique”

Леся Українка “Contra spem spero!“, “Лісова пісня

МОДЕРНІЗМ

  • загальна назва літературних напрямів та шкіл ХХ ст., яким притаманні формотворчість, експериментаторство, тяжіння до умовних засобів, антиреалістична спрямованість.
    Визначальні риси: новаторство, антитрадиціоналізм, перевага
    форми над змістом, психологізм, зосередження уваги на боротьбі
    роздвоєного людського “Я”, використання прийомів “потоку свідомості” та монтажу,
    який прийшов у літературу з кіномистецтва.

Микола Вороний “Блакитна Панна”

Олександр Олесь “Чари ночі”, “О слово рідне! Орле скутий !..”

Павло Тичина “О панно Інно“, “Пам’яті тридцяти“, “Ви знаєте, як липа шелестить…”

Володимир Сосюра “Любіть Україну”

Остап Вишня “Моя автобіографія“, “Сом

Юрій Яновський “Майстер корабля

Микола Куліш “Мина Мазайло

Богдан-Ігор Антонич “Різдво”

Максим Рильський “У теплі дні збирання винограду…”

Микола Зеров “Київ — традиція

Андрій Малишко “Пісня про рушник”

Олександр Довженко “Зачарована Десна

ШІСТДЕСЯТНИКИ

Василь Симоненко “Ти знаєш, що ти — людина…”, “Задивляюсь у твої зіниці…”, “Лебеді материнства”

Олесь Гончар “Модри камень”

Григір Тютюнник “Три зозулі з поклоном

Василь Стус “Господи, гніву пречистого…”

Іван Драч “Балада про соняшник”

Дмитро Павличко “Два кольори”

Ліна Костенко “Страшні слова, коли вони мовчать”, “Маруся Чурай

“ВИТІСНЕНЕ ПОКОЛІННЯ” (ПОСТШІСТДЕСЯТНИКИ)

Василь Голобородько “Наша мова”

ЕКЗИСТЕНЦІАЛІЗМ

  • течія, яка виникла після Першої світової війни. Основна риса –
    прагнення зрозуміти причини трагічної невлаштованості
    людського життя.

Валер’ян Підмогильний “Місто

ТВОРИ УКРАЇНСЬКИХ ПИСЬМЕННИКІВ-ЕМІГРАНТІВ

Іван Багряний “Тигролови

Євген Маланюк “Уривок з поеми”

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне