Завжди цікаво

понеділок, 17 жовтня 2016 р.

Домашня: за і проти


                                Домашня:  за  і  проти


      Давно "бородатим" став анекдот у різних варіантах, коли учні (чи батьки) телефонують учителю: "Спите? А ми ні - готуємо ваше завдання".   "Чи впливають письмові домашні завдання на успішність учнів?"
Психологи зазначають, що дитина, яка є початківцем навчання у школі, заслуговує шанс розвивати любов до учіння. Велика кількість домашніх завдань налаштовує проти школи і науки в цілому. Уже в дитячому садочку діти виявляють стійку ненависть до навчання. Звідси виникає запитання: як зробити навчання для школярів початкової школи цікавим?  В Україні зараз проводиться педагогічний експеримент «Розумники» (Smart Kids), у якому «Педагогічні ігри» виступають як спеціалізоване програмне забезпечення навчального призначення. Тому дітям легше у цікавій ігровій формі отримати міцні й глибокі знання з базових шкільних предметів (математика, українська граматика, основи здоров’я тощо). 
   Отже, погляньмо правді в очі: домашні виконуються не самостійно (допомога мами, батька, тітки до уваги не береться; тут теж є неабияка користь: для дорослих домашні - це своєрідна "безперервна освіта протягом життя", прописана в Концепції нової школи :). Наприклад, під час аналізу історияних пісень, восьмикласники не самостійно опрацьовуть художні засоби, а користуються вже готовими аналізами в Інтернеті. Чи означає це безглуздість роботи? Зовсім ні. Коли ви запишете десять епітетів, то в класі вже самостійно розв'яжете тест. Значить, нехай живе списування? Ні, воно не настільки ефективне, як самостійно виконана робота.   Списування реально подолати, змінивши формат домашніх. Зробімо домашню роботу не роботою. Замість письмової відповіді в зошиті, можна провести міні-форум, опитування, тестування.
  ...Батьки й учні, невже ви думаєте, що домашнє завдання - це вчительська примха? Можна б і відмінити всі домашні (до речі, учителям менше робіт перевіряти). Але... чи не виховаємо покоління, не здатне розумно розподіляти власний час? Чи не привчимо дітей до безвідповідальності?

  ...Батьки й учні, невже ви думаєте, що домашнє завдання - це вчительська примха? Можна б і відмінити всі домашні (до речі, учителям менше робіт перевіряти). Але... чи не виховаємо покоління, не здатне розумно розподіляти власний час? Чи не привчимо дітей до безвідповідальності?
Домашня навчальна робота тісно пов'язана з роботою на уроці й розрахована головним чином на розвиток самостійності учнів та їх творчого мислення. Психологи встановили, що засвоєння знань і спо­собів діяльності набагато міцніше, якщо воно розосереджене в часі. Первинне сприйняття та закріплення знань на уроці за будь-якої ефективної організації навчального процесу має обов'язково підкрі­плюватися подальшим обмірковуванням, застосуванням нових знань, пов'язуванням нового зі старим, його творчою переробкою. Тільки ті знання стають переконаннями людини, що нею самостійно обдумані, пережиті. І якщо первинне сприйняття й закріплення знань може бути фронтальним, то подальша робота повинна бути індивідуальною, самостійною, у тому обсязі й темпі, які необхідні кожному учневі для повного й міцного засвоєння матеріалу. Це можливо тільки в умовах самостійної навчальної роботи вдома.
Від того, наскільки успішно йде приготування домашніх завдань, часто залежить і успішність навчання в цілому. Але організація до­машньої навчальної роботи школярів,, мабуть, найважча ланка в на­вчально-виховному процесі. Багато сторін цієї проблеми вимагають найпильнішої уваги.
Виникає й ситуація морального випробування.
 Доводиться долати внутрішні конфлікти, наприклад, замість футболу виконувати завдання. Про­цес подолання загартовує волю. Заґартовують і труднощі в ситуації, коли ніяк не вдається щось виконати. Вони природні й необхідні для зміцнення характеру. І кожному школяреві потрібні завдання, час на виконання яких не обмежений, завдання, що передбачають пошук, експеримент, що розвивають творчі здібності учня.
Отже, домашнє завдання — неминуча складова частина й необхід­не доповнення до гарного уроку.

Виявляється, учні початкових шкіл, займаючись в класі, легше засвоюють матеріал і отримують кращі оцінки. З цим погоджується і викладач Університету Арізони Ета Креловек. Старшокласникам домашня робота все ж приносить користь, але і тут необхідно знати міру. Наприклад, в учнів, які витрачають на повторення 1,5 години часу, успішність краще, ніж у тих, хто витрачає 4 години. Не поспішайте думати, що це результати погано побудованих спостережень. Купер, провівши 120 досліджень в 1989 році і ще 60 в 2006 році, так і не зміг знайти переконливі і наочні плюси домашніх завдань. Але з'ясував, що вони чинять негативний вплив на ставлення дітей до школи.

  Завдання вчителя побороти списування і славнозвісні ГДЗ, тому він придумує різні завдання... Сучасний учитель долучає учнів до закритої групи  у соцмережі: один-двоє виконують варінт завдання, фотографують його і виставляють світлину для однокласників. А інші переписують. Променем сонця у темряві є факт: під час списування діти обмінюються коментарями - поясненнями :) Значить, навіть списуючи, учень щось розуміє :)

Блог учителя української мови та літератури Дем'яненко Ліліани Петрівни : Блог учителя української мови та літератури Шинк...

Блог учителя української мови та літератури Дем'яненко Ліліани Петрівни : Блог учителя української мови та літератури Шинк...: Блог учителя української мови та літератури Шинкаренко Т . А .: До уваги учнів  6-х  класів http://ta-v.blogspot.... : До уваги учнів  6...

День миру














Казки





                               
                                         




 Тема. Відображення любові до праці, кмітливості, сміливості в японській народній казці «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик»

Мета: ознайомити учнів з Японією, з японськими звичаями та традиціями, з японською народною казкою,  усвідомити красу та своєрідність японського фольклору, порівняти з українською народною казкою «Хлопчик-Мізинчик»; розвивати інтерес до читання казок, зв'язне мовлення учнів, творчу уяву, образне мислення, пам'ять, вміння порівнювати певні образи, риси характеру, висловлювати та обґрунтовувати власну думку; виховувати колективізм, почуття поваги до звичаїв та традицій інших національностей, любов до праці, повагу до батьків.
Обладнання:презентація  « Знайомство з Японєю», текст, або Хлопчик-Мізинчик»;
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Хід уроку
І. . Мотивація навчальної діяльності школярів
Актуалізація знань учнів
Перевірка д.з
Бесіда за вивченим матеріалом

     Робота над епіграфом  :                           
  І гори, і каміння,  і кущі –
                                                                   усі мають свої власні казки.
                                                                                Закаріас Топеліус
II. Оголошення теми і мети уроку.
Учитель. Дорогі діти, сьогодні на уроці ми познайомимся з японською народною казкою «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик».
Проблемне питання: Що спільного мають  японська та українська казка про Хлопчика – Мізинчика?                           
IІІ. Вивчення нового матеріалу.
1. Знайомство з країною Японія (Робота з підручником)
Учитель. Що ви запам’ятали з прочитаного?
2. Створення асоціативного куща.
Учитель. Японія. Які образи, які слова спадають вам на думку, коли ви чуєте це слово?
(цунамі, Фудзіяма, Токіо, ікебана, сумо, сакура, дзюдо…)
Учитель. Продовжуючи тему, хочу зазначити, що єдність із природою, яка властива японцям, стала основою і всього казкового фольклору. Особливою рисою японських казок є те, що вони досить тісно пов’язані з народними звичаями. В японській казці чудеса трапляються на кожному кроці. Можливо тому, що поезія та казка завжди визнавалися в Японії як засоби добра та справедливості. Той, хто творить і розуміє красу, не може бути злим – такий поетичний закон японської казки. Насправді, українські та японські казки дуже схожі між собою. Схожі теми, образи, навіть розподіл на види майже однаковий.
Українські казки                                   Японські казки
Чарівні                                                     Про тварин
Про тварин                                              Страшні
Соціально – побутові                            Соціально-побутові
                                                                    Казка-жарт
                                                                     Чарівні
 Учитель. На сьогоднішньому уроці ми познайомимося з японською казкою «Іссумбосі, або Хлопчик-Мізичик». У тексті вам зустрінуться незнайомі слова, давайте з’ясуємо їх значення.
3. Словникова робота
Хасі – паличка для їжі, які традиційно використовують у Китаї, Японії та інших країнах Східної Азії.
Гета – традиційне японське взуття, виготовлене з дерева.
Кімано – японський національний верхній одяг у вигляді халата з широкими рукавами й полами, які загортаються зліва направо.
Діти читають слова, записані на дошці. Учитель пояснює лексичне значення  записаних слів, діти записують їх у зошит.
4.Читання казки вчителем.
5. Бесіда за прочитаним. ( учні відповідають на питання, свої думки підтверджують словами з тексту)
- Чи сподобалась вам казка?
- То ж до якого виду ви б віднесли цю казку? Обгрунтуйте відповідь.
- Знайдіть типові складові побудови (зачин, основну частину, кінцівку)
- Хто головний герой казки?
- Як він відноситься до своїх батьків?
- Як він відноситься до праці?
- Чому він покинув рідну домівку?
- Які риси характеру Іссумбосі сподобалися вельможі?
- Яким показав себе Іссумбосі під час зустрічі з двома оні (чудовиськами)?
- Яке диво сталося з хлопчиком?
- Чи отримав Іссумбосі нагороду? Яку?
*Фізкультхвилинка.
Вийшов клоун на арену,
Поклонився всім зі сцени,
Вправо, вліво, і до ніг,
Поклонився всім, як міг.
Слово вчителя. А зараз ми продовжимо фізкультхвилинку, але вона буде пов’язана з темою нашого уроку. Я називатиму українські та японські слова, а ви будете кланятися на японський кшталт (якщо слово японське), або присідати (якщо слово українське).
*Фізкультхвилинка (продовження)
Дзюдо, шаровари
Харакірі, калина
Кімоно, бричка
Сакура, гопак
Хризантема, мальва
Самурай, галушка.

6. «Найуважніший читач» Робота в парах. Заповнення карток (робота з текстом)
Вставити пропущені слова.
Батько й мати назвали сина Іссумбосі, тобто …, і берегли його як зіницю ока.
Хлопчик зробив собі меч із …, що дала мати, і вранці всі троє подалися на берег
річки.
- До побачення! – гукнув Іссумбосі і поплив униз за водою у … …, веслуючи ….
Для їжі ….
- Мене звати Іссумбосі. Я хотів би стати вашим ….
Іссумбосі був … і …, тому в домі його всі любили.
Коли Іссумбосі опам’ятався, то побачив перед собою на землі … - скарб чудовиськ.

7. Компаративний аналіз
Учитель.  Скажіть читав хто-небудь казку «Хлопчик-мізинчик»? Давайте нагадаємо її сюжет, а потім порівняємо дві казки, знайдемо спільне і заповнимо таблицю.
* Завдання виписати з обох казок слова, які вказують на національний колорит. (Робота по варіантах)
Запис в зошиті
Національний колорит – це сукупність особливостей, своєрідність, характерна особливість чого-небудь.
Відповідь: поплив у чайній чашці, палички для їжі хасі, дерев’яне взуття, кімоно, оні (японська казка), шкапа, бричка, панська господа, тік, дукачі, ціп (українська казка).

Заповнення таблиці. (Робота в парах)
Критерії

Японська казка                                                                           Українська казка                
     Народ                                 Автор                                                  Народ                                                     
Імя головного героя:   Іссумбосі, або Хлопчик-Мізинчик        Хлопчик-Мізинчик                                                                                                    
Ставлення  до батьківПовага. Забезпечив стареньким батькам хороше життя.
                                                                      Повага. Дав батькам достойне життя в старості.
Відношення до праці:   Любить працювати, допомагати іншим                                                                         Допомагає батькам в полі
Риси характеру:   Кмітливість, сміливість, жвавість, відданість, бажання допомогти слабшому
                                   Кмітливість, сміливість, жвавість, відданість, бажання допомогти слабшому
Чарівні реч:  Молоток                                  Торбина       
Винагорода
Став великим, одружився на доньці вельможі                                       Став багатим, забезпеченим.
Різновид казки                      Чарівна                                                            Чарівна
Учитель. Отож, ми бачимо, що японська та українська казка дуже схожі між собою, мають багато спільного. Всі народи єдині в тому, що є істиною та неправдою, справедливістю та обманом. Добро та благородство, працьовитість та кмітливість завжди перемагають, а зло, жадібність та жорстокість – завжди покаране.
VІ. Завдання на закріплення.
Поєднати означення з особами, яких вони характеризують.
                                                     величезний
Іссумбосі                                      добрий
Оні                                               роботящий
                                                     страшний
                                                     маленький
                                                     кмітливий
                                                     чудовисько з бичачими рогами і       
                                                     тигрячими іклами
V. Підведення підсумків уроку.
 Рефлексія
Розв’язування проблемного питання
Інтерактивна вправа «Закінчи речення»
 Японська та українська казка про Хлопчика – Мізинчика схожі  тим …                         
VI. Домашнє завдання.
Скласти план до казки, самостійно вдома ще прочитати,( вміти переказувати)




Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне