Завжди цікаво

пʼятниця, 8 січня 2021 р.

Іван Карпенко-Карий

 У вересні 1845 року 29 вересня у селі Арсенівка народився відомий драматург Іван Карпович Тобілевіч. В історію він увійшов під псевдонімом Іван Карпенко-Карий, у якому поєдналися ім’я його батька та прізвище улюбленого героя із п’єси Тараса Шевченка «Назар Стодоля» Гната Карого.

Іван Карпенко-Карий. Фото

Його батько походив із старовинного збіднілого дворянського роду й працював прикажчиком поміщицького маєтку. Мати була кріпачкою-покоївкою, яку закоханий Карпо Тобілевич викупив у панів Золотницьких. Саме вона, маючи можливість подорожувати з панами Європою і бувати на театральних виставах, закохалася в театр і передала цю любов своїм дітям. Крім Івана Карпенка-Карого її дітьми були Микола Садовський, Панас Саксаганський та Марія Садовська-Барілотті – ціла плеяда корифеїв українського театру.

 Іван навчався в училищі, закінчив тільки чотири класи, бо родина не мала грошей на освіту хлопця, після чого  з 14-ти років він пішов працювати до канцелярії в Єлисаветграді (нині – місто Кропивницький). Загалом служба в різних канцеляріях – від писарчука до секретаря міського поліцейського управління – тривала майже два десятиліття.

На початку 1860-х, працюючи в повітовому суді в Бобринці, познайомився з Марком Кропивницьким, разом з яким стали учасниками  аматорського театрального гуртка. Тобілевич у цьому гуртку був і керівником, і режисером, і актором, беручи участь у створенні вистав за п'єсами Островського, Гоголя, Грибоєдова, Мольера, Шіллера. Захоплення Івана сценою було настільки сильним, що юнак ходив пішки за півсотні кілометрів до Єлисаветграда, щоб подивитися «Наталку-Полтавку» у виконанні місцевих акторів, а також виставу шекспірівського «Отелло» за участю видатного негритянського трагіка Айри Олдріджа в головній ролі. Але Емський указ 1876 року про заборону української мови поклав край виставам українського аматорського гуртка.

Молодий Іван Тобілевич. 1867 рік. Фото

Після переводу в Єлисаветград Тобілевич захопився культурно-громадською діяльністю: став одним з ініціаторів створення Товариства для поширення ремесел і грамотності, а згодом і так званої ремісничо-грамотної школи, в якій безкоштовно навчалися діти бідняків. Брав участь і в роботі аматорського гуртка, збори від вистав якого йшли на допомогу бідним учням. Згодом гурток аматорів стає популярним у місті. 

У 1870 році Іван Тобілевич одружився з Надією Тарковською, рідною сестрою Олександра Тарковського (в майбутньому – учасника народовольчого гуртка, що збирався у будинку Тобілевичів, батька знаменитого поета Арсенія Тарковського і діда всесвітньовідомого кінорежисера Андрія Тарковського). На землі, отриманій у посаг, побудував маєток, який після смерті дружини у 1881 році назвав на її честь хутором «Надія». Нині «Хутір Надія» – державний музей-заповідник Івана Карпенка-Карого (Тобілевича).

Переконання Тобілевича привели його до нелегального українофільського гуртка, який пропагував революційно-визвольні ідеї, розповсюджував заборонену літературу. На засіданнях цього гуртка обговорювалися і перші твори Карпенка-Карого: оповідання «Новобранець» та драма «Бурлака» («Чабан»).

За участь у діяльності гуртка та «допомогу політичним злочинцям» восени 1883 року він був визнаний політично неблагонадійним, звільнений зі служби, а в травні наступного року – висланий на 3 роки до Новочеркаська під гласний нагляд поліції. Незадовго до того він одружується із хористкою трупи Михайла Старицького Софією Дітковською. Щоб заробити на прожиття, піднаглядний Тобілевич працював підручним коваля, а згодом відкрив палітурну майстерню.

Навесні 1887 року Карпенку-Карому було дозволено повернутися в Україну, але ще до кінця 1888 року він перебував на хуторі «Надія» під гласним наглядом поліції (негласний нагляд було знято з нього 12 березня 1903 року). Діставши громадянські права, Карпенко-Карий приєднався до нової театральної трупи, створеної його братом Панасом Саксаганським, у якій до кінця життя працював як артист, режисер, драматург. Його драматургічна спадщина складається з 18 закінчених п’єс і трьох невеликих уривків, що залишилися в чернетках.

Іван Карпенко-Карий не лише писав драми, але й сам грав у виставах. Фото

До кінця життя продовжував боротися за український театр. У 1897 році на з’їзді сценічних діячів у Москві Панас Саксаганський виголосив з трибуни написану братом записку, де засуджувалися факти утисків та переслідування українського театру. У 1900-1904 створив власну трупу, яка продовжувала традиції Театру корифеїв.

Але у драматурга діагностують рак печінки та селезінки. Карпенко-Карий їде до Берліна, сподіваючись на допомогу німецьких лікарів, однак хвороба бере своє. 15 вересня 1907 року Іван Тобілевич помер у Берліні, згодом його тіло перевезли до України. Похований на кладовищі на хуторі «Надія».

вівторок, 5 січня 2021 р.

Лист літературному героєві

     Видів творчих робіт для розвитку писемного мовлення учнів дуже багато. Один з них - це лист літературному герою, яке зазвичай пишуть після того, як закінчать вивчати твір. Даний вид роботи зараз не користується великою популярністю в старших класах, так як навчання написання творів зосереджено на форматі ЗНО і підсумкового твору. Та все ж вирішила запропонувати своїм учням, привітати зі святом літературного героя. Усі залюбки погодились. 

      Користь від подібної роботи, по-перше, учні повинні самостійно вибирати, якому персонажеві вони хочуть написати. Отже, твір прочитано, зроблені висновки, є улюблені й нелюбимі герої. Усі мають можливість поєднати розвиток творчого мислення і роботу з розвитку мовлення ( малювання та письмо). Прочитавши роботи учнів, можна зробити висновки, наскільки уважно дитина прочитала твір. Школяр вчиться висловлювати власне ставлення до персонажа і його взаємодії з іншими героями, характеру, зовнішності, поведінки мови і вчинків.



  
         


     Необов'язково це має бути позитивний герой. Звертатися до негативного персонажу і вказувати на його помилки може бути навіть цікавіше. По-друге, така методика цікава, бо  мотивує на роздуми про прочитане, робота не пишеться по шаблонах, а найголовніше - не дає можливості списати.




неділя, 13 грудня 2020 р.

Всеукраїнська школа для змішаного та дистанційного навчання

 11.12.2020 презентовано Всеукраїнську школу онлайн -  E-SCHOOL.net.ua.


 Перегляд презентації доступний у фейсбуці та ютубі. Ця освітня платформа з уроками, конспектами та тестами з різних предметів. Ще не всі предмети, але сподіваюсь, що сказане представниками на прес-конференції - здійсниться.

Платформа проста в користуванні, сподіваюсь, що згодом буде вдосконалюватись.

🔖Для роботи на платформі потрібно зареєструватися, указуючи свою роль: учитель чи учень...

🔖Після підтвердження реєстрації вільно користуємося платформою. 

🔖Також є можливість ознайомитися з інструкцією, як користуватися платформою. 

☑️Важливий момент - уроки базові та стандартні, є тести, короткі конспекти уроків, які можна скачати, учитель може їх доповнювати, наявність відео. Рівень знань дітей усієї країни різний, тому подається найголовніше з теоретичного матеріалу. Зрозуміло, що для одних уроки виявляться простими, а для інших - навпаки.

🔖Онлайн-школа- це для вчителів...Я щиро вдячна освітянам, які працюють над створенням цього проекту. Вони потребують підтримку нашу.

Щоб переглянути, перейдіть за посиланням тут:

https://lms.e-school.net.ua/?fbclid=IwAR1_CmWPOxWtp7bpFojCK6S1M46b8g2wGyBW1chEgbLr4w2LSO_5VGj53Y0

вівторок, 10 листопада 2020 р.

Генріх гейне

         Німецький поет - Генріх Гейне 

https://www.youtube.com/watch?v=uXxImSATBuI


Це була лише прелюдія, там, де спалюють книги, згодом спалюють і людей.

Душевні страждання зносити легше, ніж тілесні.

                                                                    Г.Гейне



«Книга пісень» — видатне явище німецького романтизму

    Ліричні вірші раннього періоду творчості Гейне склали цілу книгу — «Книга пісень» (1827). Ця поетична збірка принесла йому визнання в Німеччині, а згодом і в усьому світі. За життя автора вона видавалась 13 разів; багато віршів були покла­дені на музику Р. Шуманом, Ф. Шубертом, Й. Брамсом, П. Чайковським, Р. Штраусом, Е. Грігом та ін. Історія переживань ліричного героя образно передає світосприйняття молодого поета, який пере­буває у глибокому розладі з навколишнім середовищем. 

    Зміст пер­ших циклів «Книги пісень» не вичерпується нещасною любов'ю поета до багатої гамбурзької родички. Тема нерозділеного кохання в «Книзі пісень» слугує лише поетичним вираженням трагічної самотності героя у світі. Ці настрої посилює романтичний образ самотньої сосни, відомий російському читачеві за знаменитим пе­рекладом М. Лермонтова. Якщо перші цикли «Книги пісень» на­писані за традицією німецької романтичної лірики, то згодом своє­рідність поетичного таланту Гейне постала з усією яскравістю. Він уміє химерно поєднувати романтичні сни з точністю і ясністю ре­алістичної деталі. Поет майстерно користується іронією як засобом викриття незбутніх ілюзій, вигадок, але знову й знову повертаєть­ся до романтичних образів. Значний вплив на творчість Гейне справила німецька народна пісня.

     Гейне починав писати в той час, коли в Німеччині лірична по­езія переживала розквіт. Епоха романтизму зробила лірику тра­диційним жанром німецької літератури. його поезія стала вищим досягненням німецького романтизму. Гейне відкидав застарілі поетичні умовності, висловлюючи свої почуття без риторики й по­етики, а іноді дозволяв собі навіть іронізувати над їх пристрастю. Простота, природність, імпровізаційність його поезії підкорили то­дішнього читача. 

       Без кохан­ня немає щастя, без щастя неможливе життя — це кредо лірично­го героя «Книги пісень» Гейне. Ліричні вірші насичені ознаками повсякденності, які змушують повірити в щирість почуттів. Крізь ліричну схвильованість постійно проривається іронічна інтона­ція. Герой «Книги пісень», який би він не був щасливий, завжди пам'ятає, що це лише мить, а не одвічне блаженство. Він знаходить у собі сили посміхнутися, навіть коли його почуття не поділяють, жити далі й знову кохати. Завдяки іронії Гейне піднімається над своїм ліричним героєм, автор завжди мудріший, аніж той, про кого він пише. Назвою «Книги пісень» Гейне визначив жанр і тра­дицію своєї лірики: поет у першій своїй книзі наслідував традиції німецького фольклору. Він узяв деякі теми й мотиви з усної народ­ної творчості, форма багатьох його віршів близька до пісні. Подібно до німецької пісні вірші Гейне часто схожі на ліричний монолог, а явища природи йпочуття героя утворюють паралель. Жанрова своєрідність пісні зумовила вільну поетичну форму. Разом з тим у «Книгу пісень» увійшло багато віршів, які були написані в строгих канонічних жанрах сонета, балади, романсу. Молодий Гейне намагався показати свій поетичний хист у різних жанрах, які відбивали зміни настрою ліричного героя.

    До збірки увійшли вірші, створені протягом 1816—1827 років. Переважна їх більшість написана на зразок народних пісень, про що і свідчить назва. «Книга пісень» складається з чотирьох розділів. Перший розділ, «Юнацькі страждання», є найбільш романтичним. Перед нами — переживання і муки нерозділеної любові. Ліричний герой впадає у відчай. Він сприймає свою трагедію як найбільшу у світі. Життя і смерть борються в його свідомості. Більша частина віршів присвячена коханню. Сімнадцятирічним юнаком Гейне закохується у доньку свого багатого дядька Амалію. Але горда дівчина не звертає уваги на юного кузена. Юнак страж-дає, серце його шалено б'ється, і на світ з'являється шедевр світової лірики, який потім увійшов до «Ліричного інтермецо».

   Загалом тема кохання начебто розділена на три частини: «Юнацькі страждання» — кохана з'являється до нього в уяві; «Ліричне інтермецо» — кохання розцвітає у сновидіннях; «Знову на батьківщині» — любов оживає лише в пам'яті поета.


    Аналіз  поезій

 * * *

 Самотній кедр на стромині

 В північній стоїть стороні,

 І кригою й снігом укритий,

 Дрімає і мріє вві сні.

 І бачить він сон про пальму,

 Що десь у південній землі

 Сумує в німій самотині

 На спаленій сонцем землі.

 (Переклад Л. Первомайського)

 

 Саме цей вірш можна вважати зразком романтичної поезії. Через образи природи автор передає свої почуття. Ніколи не зустрітися кедру і пальмі, ніколи не бути поету зі своєю коханою. Здавалось би, ми читаємо про звичайні події з життя людини. Але звичайне любовне розчарування переростає в трагедію самотності людини в бездуховному міщанському оточенні. Перед нами постають образи-символи самотності.

 


 Однією з особливостей збірки можна вважати пейзажні замальовки, де природа виступає як жива істота: подібно героєві вона сумує і радіє.

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне