Тема: «Усеперемагаючий
голос любові»
(Урок позакласного читання. В.Шекспір «Ромео та Джульєтта»)
Мета і завдання: повторення відомостей про добу Відродження, ознайомлення
з особливостями театру епохи Ренесансу; подальше формування комунікативних навичок,
розвиток критичного мислення учнів, уміння аналізувати, співставляючи дії
героїв, оцінювати якість інтерпретацій у співвідношенні з літературним
оригіналом; сприяти вихованню у дітей толерантного ставлення до думок
однокласників, естетичного смаку.
Тип уроку: вивчення
нового матеріалу
Жанр уроку: урок-бесіда
з елементами інсценування
Обладнання: портрет У.Шекспіра; тексти
трагедії.
Любов … проста і безумовна… Це не стан душі, а
першооснова світу. Тому … любов рівнозначна творчості.
Б.Пастернак
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Активізація пізнавальної діяльності
1)
читає Пролог до трагедії «Ромео і Джульєтта»
-
Чи
впізнали ви, звідки ці рядки? – З трагедії «Ромео та Джульєтта».
-
Як ви
думаєте, хто би міг вимовити їх перед вами? – Сам В.Шекспір
-
А чи
любите Ви театр? Що саме в театрі вам подобається?
-
Як ви
гадаєте, чому ми говоримо про театр на уроці літератури?
ІІІ. Укладання глосарію
Слово «театр» в перекладі з грецької – «місце
для видовищ». У кінці ХVІ на початку
ХVІІ ст. театральне мистецтво в Англії переживає епоху бурного розвитку,
відроджуються традиції античного театру. У Лондоні було відкрито 6 театрів. «Глобус»
вважався найбільшим з них. Він підняв завісу в 1599 році. Театр був прикрашений
великим глобусом з надписом : «Увесь світ лицедіє»
-
Як ви
розумієте це висловлювання?
Акторами могли
бути тільки чоловіки; виступали майже без декорацій. Замість них
використовувались таблички з надписами: «ліс», «поле» тощо. Усі вистави
проходили під відкритим небом, бо не було даху. На сцені «глобуса» грав і Шекспір.
Ренесанс (доба Відродження). Ростуть міста.
Розвиваються ремесла, ділові зв’язки між містами і всередині міст, здійснюються
мандри в далекі землі. Усе це розширює кругозір людина, змінює її
світосприйняття. Тепер усе більше в людях ціняться розум, досвід, знання.
Людина з її творчим потенціалом посідає центральне місце в картині світу.
На дошці записані слова, учні працюють у зошитах над
їхнім тлумаченням
Ренесанс (Відродження) – культурна доба ХV-ХVІІ ст..
Театр – (з грецьк.) місце для видовищ; саме видовище.
Спектакль - театральна
вистава.
Лицедіяти: 1) грати на сцені; 2) вдавати щось.
Драма: 1) один із трьох
родів літератури, в основі якого лежить дія; 2) вид драматичних творів; 3)
тяжка подія, нещастя, переживання, яке є причиною глибоких моральних страждань.
Трагедія – вид драми, в основі якої зіткнення сильних характерів,
найчастіше закінчується загибеллю героїв через неможливість розв’язання конфлікту.
ІV. Робота над епіграфом
- Як ви розумієте слова Б.Пастернака? –
Любов існує вічно, незалежно від нас; все залежить від любові – сила любові
змушує людину творити (діяти).
V. Бесіда
Звернімося до трагедії «Ромео і
Джульєтта».
Сюжет своїми коренями іде до
італійської народної легенди.
1562 р. – Артур Брук – поема
«Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».
1567 р. – Уїльям Пойнтер – новела
«Ромео і Джульєтта».
Заслуга Шекспіра – у глибині
художнього переосмислення сюжету.
1)
Коли ми
вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?
2)
Як
ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги? – Ромео
благородний ноша, відданий друг, з повагою ставить до старших.
3)
Коли і де
Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу? – Він не
сумує, а починає діяти.
VІ. Виразне читання за ролями (з елементами інсценування)
Таблички з надписами: «Сад
Капулетті», «Балкон».
Акт другий, сцена друга зі слів:
«Джульєтта: О лишенько!…»
VІІ. Бесіда
1)
Якою ви
уявляєте собі Джульєтту?
2)
Чому
Ромео та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними рушить? –
Любов-пристрасть, яка примушує діяти (творити)
3)
Як
змінюються герої після зустрічі?
4)
Що змушує
Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? – Мужньо. Вона
одне ціле з чоловіком.
5)
Коли ще
виявляється сила волі Джульєтти? – Сон у склепі.
6)
Чим
закінчується історія Ромео та Джульєтти? – Смертю героїв
7)
Яке
відчуття у вас залишилось після прочитання трагедії? – Сум («Сумніших
оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти»)
8)
Герої
гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? – Примирення
родин Монтеккі та Капулетті. – А для
самих героїв? – Смерть за мить любові. Але в цій миті все життя; жадоба
життя є неможливість жити у світі постійної ворожнечі.
9)
Чому ж
останній акорд все ж таки печальний? – Тому що людина діяльна не може відмовитись
від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки «Ромео та Джульєтти»,
але й усього світу, в якому живе сам Шекспір.
VІІІ. Робота з картками
Учні заповнюють
картки, користуючись словами –підказками, записаними на дошці:
Любов, ніжність, благородство, відданість, мужність,
безрозсудність, повага;
Палкий, глибокий, чистий, безмежний, теплий (про почуття,
відношення).
Ромео та
Джульєтта здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більш,. ніж власне
життя.
ІХ. Домашнє завдання
Написати твір-мініатюру
на тему: «Що я приймаю і
чого не розумію у вчинках Ромео (Джульєтти)?»
ХІ. Підбиття підсумків, оцінювання
- Закінчили фразу: «Я читаю Шекспіра тому, що…»?
«Вільний
мікрофон» (учні висловлюють власні варіанти закінчення фрази)
А Ф.Холлідей писав:
«Ми читаємо Шекспіра тому, що таку людину кожен хотів би назвати своїм другом»
Додатки
до уроку
1.
Презентація (слайд-фільм)
Кликніть правою клавішею миші на
об’єкт для перегляду презентації PowerPoint:
2.
Питання кросворду:
1. Ім’я одного з
головних героїв трагедії
2. Назва міста, в якому відбуваються події
трагедії.
3 і 4. Прізвища ворогуючих родин.
5. Родич князя, за якого хотіли віддати заміж головну
героїню.
6. Ім’я головної героїні трагедії.
7. Назва міста, в якому переховувався головний
герой трагедії.
8. Автор трагедії
6
|
|
|
|
|
Д |
|
|
|
|
|
|
|
ж |
|
|
|
|
|
4 |
|
у |
|
|
|
|
|
К |
5 |
л |
|
|
|
|
|
а |
П |
ь |
|
8 |
|
|
3 |
п |
а |
є |
7 |
Ш |
|
2 |
М |
у |
р |
т |
М |
е |
1 |
В |
о |
л |
і |
т |
а |
к |
Р |
е |
н |
е |
с |
а |
н |
с |
о |
р |
т |
т |
|
|
т |
п |
м |
о |
е |
т |
|
|
у |
і |
е |
н |
к |
і |
|
|
я |
р |
о |
а |
к |
|
|
|
|
|
|
|
і |
|
|
|
|
|
3. Робоча
картка
В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»
Усеперемагаючий голос любові
1. Любов – це …
2. Ромео - … юнак (за
словами ворога), … друг (мститься за Меркуціо), до старших ставиться з …,
здатен на … й … почуття, цінує … дорожче за власне життя.
3. Джульєтта - …
4. Герої гинуть, тому що …
Література
1. Гаевский В. Расставание с Петраркой:
«Ромео и Джульетта» в Большом театре // Театр. – 2004. – № 1. – С. 6–9.
2. Гузь О.О. Система уроків з вивчення творчості
Вільяма Шекспіра // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – №3. – С.
2- 8.
3. Пушкарская В.М. Изучение классической
зарубежной літературы в школе. – К.:
«Радянська школа», 1983. – С.4-41.
4. Сабрекова Г. Балетные интерпретации
трагедий Шекспира // Искусствоведение и культурология. – 2007. – № 5. – С.
263-275.
5. Смирнов А.
Шекспир // История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение: Учеб. для
филол. спец. вузов / М.Алексеев, В.Жирмунский, С.Мокульский, А.Смирнов. – М.:
Высш. шк., 1987. – С. 364 – 386.
6. Шестаков У.
Мой Шекспир. Гуманистические теми в творчестве Шекспира. – М.: Славян. диалог,
1998 – 234 с.
7. Штейн О.Л.
Вильям Шекспир: Жизнь и творчество. – М.: Ин-т иностр.яз. – 256 с.
Дізнайся про твір більше в
Інтернеті:
1.
http://uk.wikipedia.org/wiki/Шекспір
2.
http://tvori.com.ua/vidpovidi-do-drami-vilyama-shekspira-romeo-ta-dzhulyetta/
3.
http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=15829&pg=0
4.
http://www.day.kiev.ua/37310/
5.
http://www.diplom.kiev.ua/detail.php?id=1040
6.
http://www.parta.com.ua/ukr/stories/writers/171/
7.
http://www.ktm.ukma.kiev.ua/2002/1/shakespeare.html
8.
http://schooltask.ru/problemi-koxannya-i-shhastya-u-traged-vilyama-shekspira-romeo-i-dzhulyetta/