Завжди цікаво

вівторок, 2 лютого 2021 р.

«Усеперемагаючий голос любові» В.Шекспір

 

 

Тема: «Усеперемагаючий голос любові»

(Урок позакласного читання. В.Шекспір «Ромео та Джульєтта»)

 

Мета і завдання: повторення відомостей про добу Відродження, ознайомлення з особливостями театру епохи Ренесансу; подальше формування комунікативних навичок, розвиток критичного мислення учнів, уміння аналізувати, співставляючи дії героїв, оцінювати якість інтерпретацій у співвідношенні з літературним оригіналом; сприяти вихованню у дітей толерантного ставлення до думок однокласників, естетичного смаку.

 

Тип уроку: вивчення нового матеріалу

Жанр уроку: урок-бесіда з елементами інсценування

Обладнання: портрет У.Шекспіра; тексти трагедії.

 

 

Любов … проста і безумовна… Це не стан душі, а першооснова світу. Тому … любов рівнозначна творчості.

Б.Пастернак

 

Хід   уроку

 

І. Організаційний момент

 

ІІ. Активізація пізнавальної діяльності

1)      читає Пролог до трагедії «Ромео і Джульєтта»

-          Чи впізнали ви, звідки ці рядки? – З трагедії «Ромео та Джульєтта».

-          Як ви думаєте, хто би міг вимовити їх перед вами? – Сам В.Шекспір

 

-          А чи любите Ви театр? Що саме в театрі вам подобається?

-          Як ви гадаєте, чому ми говоримо про театр на уроці літератури?

 

ІІІ. Укладання глосарію

Слово «театр» в перекладі з грецької – «місце для видовищ». У кінці ХVІ  на початку ХVІІ ст. театральне мистецтво в Англії переживає епоху бурного розвитку, відроджуються традиції античного театру. У Лондоні було відкрито 6 театрів. «Глобус» вважався найбільшим з них. Він підняв завісу в 1599 році. Театр був прикрашений великим глобусом з надписом : «Увесь світ лицедіє»

-          Як ви розумієте це висловлювання?

Акторами могли бути тільки чоловіки; виступали майже без декорацій. Замість них використовувались таблички з надписами: «ліс», «поле» тощо. Усі вистави проходили під відкритим небом, бо не було даху. На сцені «глобуса» грав і Шекспір.

Ренесанс (доба Відродження). Ростуть міста. Розвиваються ремесла, ділові зв’язки між містами і всередині міст, здійснюються мандри в далекі землі. Усе це розширює кругозір людина, змінює її світосприйняття. Тепер усе більше в людях ціняться розум, досвід, знання. Людина з її творчим потенціалом посідає центральне місце в картині світу.

 

На дошці записані слова, учні працюють у зошитах над їхнім тлумаченням

Ренесанс (Відродження) – культурна доба ХV-ХVІІ ст..

Театр – (з грецьк.) місце для видовищ; саме видовище.

Спектакль  - театральна вистава.

Лицедіяти: 1) грати на сцені; 2) вдавати щось.

Драма: 1)  один із трьох родів літератури, в основі якого лежить дія; 2) вид драматичних творів; 3) тяжка подія, нещастя, переживання, яке є причиною глибоких моральних страждань.

Трагедія – вид драми, в основі якої зіткнення сильних характерів, найчастіше закінчується загибеллю героїв через неможливість розв’язання конфлікту.

 

ІV. Робота над епіграфом

- Як ви розумієте слова Б.Пастернака? – Любов існує вічно, незалежно від нас; все залежить від любові – сила любові змушує людину творити (діяти).

 

V. Бесіда

Звернімося до трагедії «Ромео і Джульєтта».

Сюжет своїми коренями іде до італійської народної легенди.

1562 р. – Артур Брук – поема «Трагічна повість про Ромео і Джульєтту».

1567 р. – Уїльям Пойнтер – новела «Ромео і Джульєтта».

Заслуга Шекспіра – у глибині художнього переосмислення сюжету.

1)      Коли ми вперше зустрічаємося з Ромео? В якому він настрої? Чому?

2)      Як ставляться до Ромео друзі? Батьки? Вороги? – Ромео благородний ноша, відданий друг, з повагою ставить до старших.

3)      Коли і де Ромео зустрічається з Джульєттою? Що він робить після балу? – Він не сумує, а починає діяти.

VІ. Виразне читання за ролями (з елементами інсценування)

Таблички з надписами: «Сад Капулетті», «Балкон».

Акт другий, сцена друга зі слів: «Джульєтта: О лишенько!…»

VІІ. Бесіда

1)      Якою ви уявляєте собі Джульєтту?

2)      Чому Ромео та Джульєтта вирішили так швидко повінчатися? Що ними рушить? – Любов-пристрасть, яка примушує діяти (творити)

3)      Як змінюються герої після зустрічі?

4)      Що змушує Ромео втекти? Як це сприймає Джульєтта? – Мужньо. Вона одне ціле з чоловіком.

5)      Коли ще виявляється сила волі Джульєтти? – Сон у склепі.

6)      Чим закінчується історія Ромео та Джульєтти? – Смертю героїв

7)      Яке відчуття у вас залишилось після прочитання трагедії? – Сум («Сумніших оповідей не знайдете. Ніж про любов Ромео і Джульєтти»)

8)      Герої гинуть. Чому ж у любові «усеперемагаючий голос»? – Примирення родин Монтеккі та Капулетті. – А для самих героїв? – Смерть за мить любові. Але в цій миті все життя; жадоба життя є неможливість жити у світі постійної ворожнечі.

9)      Чому ж останній акорд все ж таки печальний? – Тому що людина діяльна не може відмовитись від щастя земного, реального; звідси трагізм не тільки «Ромео та Джульєтти», але й усього світу, в якому живе сам Шекспір.

VІІІ.  Робота з картками

Учні заповнюють картки, користуючись словами –підказками, записаними на дошці:

Любов, ніжність, благородство, відданість, мужність, безрозсудність, повага;

Палкий, глибокий, чистий, безмежний, теплий (про почуття, відношення).

Ромео та Джульєтта здатні на глибокі і чисті почуття, цінують любов більш,. ніж власне життя.

ІХ. Домашнє завдання

Написати твір-мініатюру на тему: «Що я приймаю і чого не розумію у вчинках Ромео (Джульєтти)?»

ХІ. Підбиття підсумків, оцінювання

- Закінчили фразу: «Я читаю Шекспіра тому, що…»?

«Вільний мікрофон» (учні висловлюють власні варіанти закінчення фрази)

А Ф.Холлідей писав: «Ми читаємо Шекспіра тому, що таку людину кожен хотів би назвати своїм другом»

Додатки до уроку

1.     Презентація (слайд-фільм)

Кликніть правою клавішею миші на об’єкт для перегляду презентації PowerPoint:

 

 

2.     Питання кросворду:

1. Ім’я одного з  головних героїв трагедії

2. Назва міста, в якому відбуваються події трагедії.

3 і 4. Прізвища ворогуючих родин.

5. Родич князя, за якого хотіли віддати заміж головну героїню.

6. Ім’я головної героїні трагедії.

7. Назва міста, в якому переховувався головний герой трагедії.

8. Автор трагедії

 

                                6

 

 

 

 

 

Д

 

 

 

 

 

 

 

ж

 

 

 

 

 

4

 

у

 

 

 

 

 

К

5

л

 

 

 

 

 

а

П

ь

 

8

 

 

3

п

а

є

 7

Ш

 

2

М

у

р

т

М

е

1

В

о

л

і

т

а

к

Р

е

н

е

с

а

н

с

о

р

т

т

 

 

т

п

м

о

е

т

 

 

у

і

е

н

к

і

 

 

я

р

о

а

к

 

 

 

 

 

 

 

і

 

 

 

 

 

 

3. Робоча картка

В.Шекспір «Ромео і Джульєтта»

Усеперемагаючий голос любові

1.     Любов – це …

2.     Ромео - … юнак (за словами ворога), … друг (мститься за Меркуціо), до старших ставиться з …, здатен на … й … почуття, цінує … дорожче за власне життя.

3.     Джульєтта - …

4.     Герої гинуть, тому що …

 

 

Література

1. Гаевский В. Расставание с Петраркой: «Ромео и Джульетта» в Большом театре // Театр. – 2004. – № 1. – С. 6–9.

2. Гузь О.О. Система уроків з вивчення творчості Вільяма Шекспіра // Зарубіжна література в школах України. – 2010. – №3. – С. 2- 8.

3. Пушкарская В.М. Изучение классической зарубежной літературы в школе. – К.: «Радянська школа», 1983. – С.4-41.

4. Сабрекова Г. Балетные интерпретации трагедий Шекспира // Искусствоведение и культурология. – 2007. – № 5. – С. 263-275.

5. Смирнов А. Шекспир // История зарубежной литературы. Средние века и Возрождение: Учеб. для филол. спец. вузов / М.Алексеев, В.Жирмунский, С.Мокульский, А.Смирнов. – М.: Высш. шк., 1987. – С. 364 – 386.

6. Шестаков У. Мой Шекспир. Гуманистические теми в творчестве Шекспира. – М.: Славян. диалог, 1998 – 234 с.

7. Штейн О.Л. Вильям Шекспир: Жизнь и творчество. – М.: Ин-т иностр.яз. – 256 с.

 

Дізнайся про твір більше в Інтернеті:

1.      http://uk.wikipedia.org/wiki/Шекспір

2.      http://tvori.com.ua/vidpovidi-do-drami-vilyama-shekspira-romeo-ta-dzhulyetta/

3.      http://www.ukrreferat.com/index.php?referat=15829&pg=0

4.      http://www.day.kiev.ua/37310/

5.      http://www.diplom.kiev.ua/detail.php?id=1040

6.      http://www.parta.com.ua/ukr/stories/writers/171/

7.      http://www.ktm.ukma.kiev.ua/2002/1/shakespeare.html

8.      http://schooltask.ru/problemi-koxannya-i-shhastya-u-traged-vilyama-shekspira-romeo-i-dzhulyetta/ 

 

понеділок, 18 січня 2021 р.

Паспорт твору "Назар Стодоля" Т.Шевченка

 Паспорт твору

Назва: "Назар Стодоля" 

Автор: Т.Г. Шевченко 

Жанр :історична соціально - побутова драма, трагедія

Рід: драма

Рік написання: 1842 - 1844

Тема: зображення суспільного життя різних прошарків населення на Україні в 17 ст.; автор розповідає про селян, які прагнуть багатства, чинів, слави навіть ціною щастя рідних дітей, протиставляючи їм світ простих українців і козаків.

Ідея:  висміювання козацької старшини, уславлення благородства низових козаків, їх волелюбність і відвагу.

Основна думка:

а) викриваючи й засуджуючи антигуманний, потворний характер шлюбу з розрахунку, Т. Шевченко доводить, що сім'ю слід будувати на взаємній любові, довірі, духовній близькості людей;

б) у моральних основах народного життя Кобзар бачить силу, здатну піднести особистість до героїзму.

Конфлікт твору — соціальний, який розгортається в побутовому плані на правдиво відтвореному тлі історичного минулого України після Визвольної війни під проводом Б. Хмельницького. 

Сюжет, композиція.

Хома Кичатий — сотник, який вирішив збагатитися за рахунок того, що він силоміць видасть свою дочку заміж за старого полковника Молочая. Жених присилає сватів, але цьому перешкоджає Назар, якого любить Галя.

Сотник категорично забороняє дочці зустрічатися із Стодолею. Назар у розпачі. Гнат, побратим засудженого козака, вирішує допомогти горю. Друзі умовляють Стеху, ключницю Кичатого, за винагороду допомогти викрасти Галю з батьківського будинку. Кохані знову разом. 

Композиція твору:

Експозиція: рішення Хоми видати дочку заміж за полковника; очікування сватів.

Зав'язка: одночасне з'явлення у хаті Кичатого сватів і Назара; конфлікт між сотником і простим козаком.

Розвиток дії: опис народних вечорниць напередодні Різдва; рішення Гната допомогти побратиму в його горі — за допомогою Стехи викрасти кохану в батька.

Кульмінація: сутичка Хоми з побратимами.

Розв'язка: згода Кичатого на шлюб Назара і Галі.


неділя, 10 січня 2021 р.

Літературний диктант за твором "Сто тисяч" І.Карпенка - Карого

 Іван Карпенко-Карий

П’єса «Сто тисяч»

Хто  про кого говорить:

  1. «…це пройдисвіт! Я їх багато бачив, у мєне опит і практика…»
  2. «Наче і розумний, а дурний. Тридцять літ шукає кладів і голий став, як бубон, бо все на кладах,  кажуть, прокопав… »
  3. «Одважний чоловік! До чорта ходив, і на все  піде за гроші….»
  4. «Вас вже не обманеш, ви всякого обманете, а це велікоє дєло, коли не тебе за чуба держать, а ти других за чуба держиш…»
  5. «Я не такий дурень, щоб мене обманили… я обманю хоч кого, а мене чорта лисого обманить хто…»
  6. «…дівка красива, здорова, зна всі порядки, коло птиці, коло свиней, коло корів – одне слово, хазяйка біля всього…»
  7. «…Тільки  вони не охочі гулять, хіба хто могорича поставив, а на свої не будуть пить. Від своєї, кажуть,  у грудях пухне…»

Хто говорить:

8.  «…Приобрітав би тебе  без ліку. Легко по своїй власній землі  ходить. Глянеш оком навкруги – се твоє…»

9. «Чи душу йому, луциперові, треба, то нехай би брав, бо без душі, мабуть, легше, як без грошей…»

10. Скільки грошей просить позичити кум Савка?

11. Звідки приходить товар – фальшиві гроші?

12.Де призначив невідомий зустріч Герасиму?


 

Відповіді:

  1. Бонавентура (копач)  про невідомого (єврей)
  2. Роман про Бонавентуру
  3. Герасим про Савку
  4. Бонавентура про Герасима
  5. Герасим про себе
  6. Параска про Мотрю
  7. Роман про Герасима
  8. Герасим
  9.  Савка
  10. 100 карбованців
  11. З Лондона
  12. На вокзалі «у тому місці, де для мужчин і для дам»

Колаж


 

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне