Завжди цікаво

понеділок, 21 вересня 2020 р.

Маруся Богуславка

https://www.youtube.com/watch?v=5DVWia04ELI





Мару́ся Богусла́вка — легендарна українська героїня XVI та XVII ст. Подібно до Насті Лісовської (Роксолани), Марусю взяли у полон турки і віддали до гарему турецького султана. Про розповідає відома козацька дума цього періоду , як Маруся піднімається до такого рівня, що її чоловік залишає з ключами від його замку і темниці. Вона використовує можливість звільнити 700 українських козаків-невільників, які перебували в полоні протягом 30 невільних (за іншими варіантами думи 33 роки) років. Дівчина звільняє полонених на християнське свято Великдень, можливо, вона робить це не випадково... Та Богуславка не повертається з козаками додому, а залишається у гаремі. Чи дівчина боїться осуду земляків? 

  Маруся  символізує тих, хто залишає Україну, але все ще має сильне поєднання до землі свого походження. На мою думку, вона не зрадниця, бо врятувала козаків-невільників. А додому не повернулася, бо звикла до такого життя...

Контрольна робота, зарубіжна ,5клас

 Контрольні роботи. Зарубіжна література, 5 клас


Контрольна робота №1
Фольклор. Казки народів світу
1 Варіант
Рівень 1
Чому шакал, персонаж казки «Фарбований шакал», потрапив у дім маляра:
а) хотів там поживитися;               
б) рятував життя дитині, на яку накинулись собаки;
в) рятував життя від розлючених собак; 
г) мав намір перефарбувати хутро.
Скільки подорожей здійснив Синдбад-мореплавець:
а) 2;               б) 3;                      в) 5;                          г) 7.
Як чарівний пензлик потрапив до Маляна:
а) Малян здобув його, перемігши велетня; 
б) вчитель подарував пензлика Маляну;
в) Малян отримав пензлик у спадок від  батька;
 г) коли Малян  прокинувся, то відчув, що тримає його в руці.
Укажи країну, яка є батьківщиною казки «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»:
а) Німеччина;    б) Японія;     в) Індія;          г) Україна.
До якого виду казок належить казка «Фарбований шакал»:
а) чарівні;  б) побутові; в) про тварин;      г) літературні.
Які чарівні властивості мав пензлик Маляна:
а) Міг літати в далекі країни ;          
б) Міг робити господаря пензлика невидимим;
в) Речі, намальовані цим пензликом ставали справжніми;
г) Речі, намальовані цим пензликом перетворювалися на золоті.
                                               Рівень 2
 
Прислів’я – це
Загадка – це
Що означає поняття «світова література»?
                                              Рівень 3
 
                       Творча робота
Чого навчає казка «Фарбований шакал»?
                                             Контрольна робота №1
                Фольклор. Казки народів світу
II Варіант
 Рівень 1
Укажи країну, яка вважається батьківщиною казки «Фарбований шакал»:
а) Данія       б) Франція        в) Індія;                   г) Україна.
Що змусило шакала, персонажа казки «Фарбований шакал» забігти в місто:
а) посуха у лісі;          б) голод;
в) допитливість;    г) прагнення похизуватися сміливістю.
Чому Малян мусив залишити рідний край:
а) Малян не хотів допомагати односельцям;
б) стріла Маляна влучила в поміщика;
в) Малян хотів побачити далекі країни;      
 г) Малян мріяв досягти успіху при дворі імператора.
Укажи, яка з цих казок була створена у Китаї:
а) «Іссумбосі, або Хлопчик-мізинчик»;                
б) «Пензлик Маляна»;
в) «Синдбад-мореплавець»;                               
  г) «Фарбований шакал».
Як Малян використовував чарівну силу пензлика:
а) Малював бідним селянам гроші;                            
б) Малював бідним селянам їжу;
в) Малював бідним селянам усілякий реманент; 
 г) Малював бідним селянам одяг
Як пояснює Синдбад-мореплавець, чому він вирушив у третю подорож:
 а)він мріяв розбагатіти;                                               
 б) його переслідували вороги;
в) він вирушив визволяти з полону свої товаришів;  
 г)йому набридло розкішне життя.
                                                Рівень 2
 
1.Що означає поняття « фольклор».
2.Приказка – це
3.Казка – це
                              Рівень  3
 
Творча робота
Чого навчає казка «Пензлик Маляна»?
 
 
                           Контрольна робота № 2
Літературні казки
                             I Варіант
 Рівень 1
1.Брати Грімм були збирачами та дослідниками:
а)англійського фольклору;      б)французького фольклору;
в) німецького фольклору;        г) російського фольклору.
2.Укажіть казку,  автором якої є О.С.Пушкін:
а) «Русалочка»                          
 б) «Попелюшка»
в) «Казка про золотого півника» 
 г)«Непохитний олов’яний солдатик»
Коли цариця вперше дізналася від дзеркальця, що «царівна все миліша»:
а)коли заміж вийшла за царя;
 б)коли до царівни сватався Єлисей;
в)коли збиралася на дівчат-вечір;
 г)коли Єлисей знайшов царівну у кришталевій труні.
 4.Укажи нагороду, яку Соловей визнав гідною його співу:
 а) сльози імператора;   
б) золотий черевик імператора;
  в) щастя імператора;      
г)  золота стьожка.
Укажи пору року, якої лісоруби знайшли Хлопчика-зірку:
 а) літо;            б) осінь;      
 в) зима;            г) весна
Хто відігнав смерть від імператора(за казкою Г.Х.Андерсена «Соловей»):
 а) добра фея;                             б) золота рибка;
в) Снігова королева;                   г) Соловей.
                                                Рівень 2
 
Антитеза -
Визначте головних і другорядних героїв казки О.Уайльда «Хлопчик – зірка»:
Хто прищепив О.Пушкіну любов до російської народної казки?
                                                Рівень 3
                         Творча робота
Як ви розумієте слова Солов’я (за казкою  Г.Х.Андерсена «Соловей»): «Я люблю твоє серце більше, ніж корону»? Відповідь обґрунтуйте.
 
Контрольна робота № 2
Літературні казки
                           II Варіант
 Рівень 1
1.Укажіть, яку казку записали брати Грімм:
а)  «Казка про золотого півника»   б) «Попелюшка»
в) «Дикі лебеді»                    г)  «Бременські музиканти»
2.Що (за казкою «Про мертву царівну та сімох богатирів») дала царівні зла мачуха, щоб звести її зі світу?
а) отруєну грушу;      б) отруєне гроно винограду;
в) отруєне яблуко;     г) отруєний персик.
3.Чим імператор хотів нагородити солов’я, коли вперше почув його спів:
а) подарував золоту клітку; 
б)дав поносити на шиї золотий черевик імператора;
в) відпустив солов’я до лісу;  
 г)дав солов’ю 12 слуг і золоту стьожку.
4.Як називається збірка казок О. Уайльда, до якої входить казка «Хлопчик – зірка»:
а) «Гранатовий будинок»     б) «Хлопчик – зірка»
в) «Щасливий принц»            г) «Казки матінки моєї Гуски»
Кого звинувачував Вовк із казки «Хлопчик – зірка у тому, що дуже холодна погода:
а) зиму;        б) уряд;            в) людей;                     г) звірів.
Укажи, що сталося з Хлопчиком – зіркою, коли він образив рідну матір:
а) перетворився на старця; 
 б) обличчям став схожим на жабу;
в) став ще кращим, ніж був раніше; 
г) із Хлопчиком – зіркою не сталося ніяких змін.
                                                Рівень 2
 
«Мандрівний сюжет» –
Визначте тему казки «Хлопчик – зірка».
Назви казкових героїв, як згадуються у вступу до поеми О,С.Пушкіна «Руслан і Людмила».
                                                Рівень 3
                          Творча робота
Що це смола, якої за все життя відмити не можна (за казкою «Пані Метелиця»)?

четвер, 10 вересня 2020 р.

Просвітництво

 ІСТОРИЧНІ УМОВИ

ТА ПРОВІДНІ ІДЕЇ ПРОСВІТНИЦТВА.

 

 Просвітництво і промислова революція - Підручник по Всесвітній історії. 8  клас. Сорочинська - Нова програма

Після становлення в Західній Європі буржуазного суспільства панівною в культурі XVIII ст. стала віра в прогрес та всемогутність людського розуму. Для епохи Просвітництва характерним було раціоналістичне ставлення до світу, віра в здатність людини підкорити свої пристрасті і прагнення суспільному та моральному обов’язку. Просвітителі вірили, що саме за допомогою розуму, можна буде досягти абсолютного знання про людину та природу.

 

Просвітництво (др. пол. XVII — XVIII ст.) — це ідейний та інтелектуальний рух, що з’явився внаслідок боротьби буржуазії з феодалізмом та абсолютизмом і ґрунтувався на вірі в силу людського розуму та знань.

 

Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва*

Час і місце виникнення

Кінець XVII - початок XVIII ст. Ідеї Просвітництва розвиваються спочатку в Англії, потім вони поширюються у Франції, пізніше в Німеччині, Італії та в інших країнах

Причини виникнення

Криза старої феодальної системи і формування нових капіталістичних відносин. Буржуазна революція в Англії (1688-1689 pp.), Велика французька буржуазна революція (1789-1794 pp.)

Чим характеризується епоха

Епоха Просвітництва дала потужний поштовх освіті. Філософ Дені Дідро вважав своїм завданням узагальнити знання, які накопичили європейці на середину XVIII ст., у спеціальному словнику. Так з’явилася «Енциклопедія» (усього 35 томів.), яку писали упродовж 30 років такі видатні просвітителі, як Вольтер, Монтеск’є, Гольбах, Руссо та ін. Керували виданням математик Д’Аламбер та філософ Д. Дідро

Основні ідеї

Основні постулати Просвітництва були сформульовані англійським педагогом та філософом Джон Локком, який вважав, що всі люди від природи наділені природними правами, зокрема правом на життя, свободу і рівність. У реалізації своїх ідей просвітителі покладали надії на монархів, які мали встановити «розумний» порядок у державах. Неабияку роль у вихованні нової людини відігравали мистецтво і література

Головні завдання

Боротьба з феодалізмом, абсолютизмом, духівництвом

Головні герої епохи

Люди науки, мистецтва, державні діячі-реформатори

Художні

напрями

Просвітницький класицизм — розвивав основні формальні принципи класицизму, але ідейно спирався на засади Просвітництва, просвітницький реалізм — характеризувався правдивим відтворенням реалій життя і пропагуванням просвітницьких ідей; сентименталізм — домінування почуттів та загострено-емоційне ставлення до дійсності;

рококо — хитромудрі й витончені колізії у комедіях Бомарше, популярний жанр роману в листах, «галантні свята» і «пастуші сцени» у живопису, пасторалі в музиці — характерні ознаки «галантної епохи»

Представники

У літературі — Дж. Свіфт, Д. Дефо (Англія.), Монтеск’є, Вольтер, Ж.-Ж. Руссо (Франція.), Й. В. Ґете (Німеччина.); у живописі — В. Хогарт, Ж. Б. Грез; у музиці — Й. С. Бах; у скульптурі — Е. М. Фальконе та ін.

 

Значення Просвітництва.

Саме просвітники висунули привабливі та актуальні й нині гасла свободи, рівності, братерства, заклали основи демократичного устрою сучасного цивілізованого світу, саме на їхній ідеології засновані конституційні засади багатьох сучасних держав і різноманітні декларації та хартії прав людини.

Запитання за твором

 Головна

Запитання і завдання

 1. Якою людиною та письменником постав перед вами Джонатан Свіфт після ознайомлення з його біографією? 

2. Перечитайте епіграф до біографічної статті про Свіфта та створений ним некролог. Яка спільна думка об'єднує їх ? 

Запитання і завдання до тексту роману

 1. Свій сатирико-фантастичний роман «Мандри Гуллівера» Свіфт написав у популярному на той час жанрі роману-подорожі. Яку художню мету ставив перед собою письменник, звернувшись до цього жанру.

 2. Яким постає перед читачем головний герой роману – Гуллівер ? Чим він цікавий і привабливий для вас, читачів ХХІ століття, сьогодні? 

3. У першій частині роману Гулівер потрапляє до Ліліпутії, до крихітних чоловічків, які в дванадцять разів менші за звичайних людей. Як сприймає їх Гуллівер, що помічає в облаштуванні їхнього життя, як оцінює їхні досягнення? Жан Гранвіль. У ліліпутів2

 4. Чи було в Гуллівера бажання розправитися з ліліпутами, які взяли його в полон? Чим керується він у своїй поведінці, будучи зв'язаним «від пахов до стегон» незліченними нитками? 

5. «…я дивувався з хоробрості цих маленьких людей, які наважувалися злазити на мене й ходити по моєму тілу, тим часом як одна моя рука була вільна, і не тремтіли, ледве глянувши на таке гігантське створіння, яким я мусив був здаватися їм», – так говорить Свіфт про простих мешканців Ліліпутії. А як змальовує він високопоставлених осіб цієї держави? 

6. Свій роман Свіфт писав під час запеклої боротьби в Англії двох парламентських партій – торі і вігів. Усі надії Свіфта, пов'язані з партією торі, не виправдалися. Письменник переконувався, що представники обох партій дбали не про інтереси народу, а про свої особисті вигоди. Якою була політична обстановка в Ліліпутії, розказана Гулліверу секретарем державної ради? 2 Інші ілюстрації також Ж.Гранвіля. 

7. На що хотів натякнути Свіфт своїм сучасникам, описуючи різної висоти підбори у наступника трону Ліліпутії? 

8. У своєму романі письменник затаврував і висміяв тогочасний конфлікт католицької і протестантської церкви у вигляді війни між Ліліпутією і Блефуску через суперечку, з якого кінця слід розбивати яйце. Як, на вашу думку, варто розуміти цю авторську іронію? 

9. Як посилюється в романі сатиричне зображення придворного життя в Ліліпутії завдяки описам гри канатних танцюристів? Чому імператора це видовище особливо тішить?

 10. Чому, ставши на захист Ліліпутії, Гуллівер категорично відмовляється допомагати імператору ліліпутів в його загарбницьких планах? Гуллівер в Ліліпутії

 11. Викриваючи політичне життя Англії ХVIII століття, Свіфт у своєму романі «Мандри Гуллівера» спирався на події, свідком і учасником яких був сам. Чому ж його роман популярний і сьогодні? Чим він сучасний? У чому сила його сміху? Для самостійної роботи (Робота в групах) 

12. Підготуйте відповіді на запитання і завдання в розгорнутій формі: - Які риси позитивного героя літератури епохи Просвітництва втілив Свіфт в образі Гуллівера? 

 Сатиричні прийоми зображення дійсності в романі Свіфта «Мандри Гуллівера». 

Для майбутніх філологів 

Робота в парах. 

Прочитайте самостійно 2 – 4 частини роману і підготуйте виступи на тему: 

1. Подорожі Гуллівера в країну велетнів і в інші країни.

 2. Як змінюється головний герой роману під час своїх подорожей? Яку ідею переслідував автор, демонструючи перед читачем перетворення Гуллівера? Гуллівер у гуїгнгнмів Сатира як вид комічного Смішне в житті і літературі називається комічним. Гумористичні і сатиричні твори розвиваються і досягають розквіту в періоди криз, внутрішніх суперечностей в державі. 

Джонатан Свіфт, великий сатирик, в «Мандрах Гуллівера» нещадно висміює пороки англійського суспільства і його правителів: марнославство, підлабузництво, претензії на велич, могутність. Одним із дієвих прийомів сатири є іронія (від грец. еironeia – удавання). Сила іронії – в прихованому змісті висловлювання, коли за словом ховається прямо протилежний зміст. Наприклад, жорстокість і лицемірство монархів виступають особливо ясно, коли сатирик подає їх за великодушність і справедливість. З цією метою Свіфт примушує Гуллівера славити «ласку» та «поблажливість» імператора ліліпутів, який замінив йому, невинній людині, смертну кару на осліплення. 

Свій намір ухилитися від монаршої «ласки» Гуллівер називає «невдячністю». Яскравим прикладом іронії є опис різної висоти підборів у наступника ліліпутського престолу як натяк автора на загравання майбутнього імператора одночасно перед двома партіями. Іншим сатиричним прийомом є гротеск – поєднання фантастичного і потворно-комічного. Так, в романі «Мандри Гуллівера» через суперечку, з якого боку розбивати яйця, в Ліліпутії відбулося кілька повстань, під час яких імператори втрачали корону і навіть гинули. Головне завдання сатири – пробуджувати уявлення про вищі життєві цінності – добро, істину, справедливість, зневажені ницістю, дурістю, пороком. Сатира завжди пов'язана з передовими ідеями свого часу. 

Великі сатирики були прогресивними людьми своєї епохи і вірили в торжество гуманістичних ідеалів. 

Запитання і завдання 

1. Які види комічного ви знаєте? Наведіть приклади з вивчених вами творів. 

2. Чим відрізняється гумор від сатири? 

3. Яке завдання ставлять перед собою письменники-сатирики? Наведіть приклади сатиричного зображення дійсності в романі Свіфта «Мандри Гуллівера»

Публікація

VID 20231116184148 Гійом Аполлінер. Поезія

Популярне