Контрольні роботи. Зарубіжна література, 5 клас
Я вважаю, що школа – це своєрідний Всесвіт зі своїми законами, правилами. Ми, вчителі, частинка цього Всесвіту
Завжди цікаво
-
Урок позакласного читання Тема: О.С.Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів» Вона була написана поетом у 1833 році, коли йог...
понеділок, 21 вересня 2020 р.
Контрольна робота, зарубіжна ,5клас
четвер, 10 вересня 2020 р.
Просвітництво
ІСТОРИЧНІ УМОВИ
ТА ПРОВІДНІ ІДЕЇ ПРОСВІТНИЦТВА.
Після становлення в Західній Європі буржуазного суспільства панівною в культурі XVIII ст. стала віра в прогрес та всемогутність людського розуму. Для епохи Просвітництва характерним було раціоналістичне ставлення до світу, віра в здатність людини підкорити свої пристрасті і прагнення суспільному та моральному обов’язку. Просвітителі вірили, що саме за допомогою розуму, можна буде досягти абсолютного знання про людину та природу.
Просвітництво (др. пол. XVII — XVIII ст.) — це ідейний та інтелектуальний рух, що з’явився внаслідок боротьби буржуазії з феодалізмом та абсолютизмом і ґрунтувався на вірі в силу людського розуму та знань.
Історичні умови та провідні ідеї Просвітництва*
Час і місце виникнення | Кінець XVII - початок XVIII ст. Ідеї Просвітництва розвиваються спочатку в Англії, потім вони поширюються у Франції, пізніше в Німеччині, Італії та в інших країнах |
Причини виникнення | Криза старої феодальної системи і формування нових капіталістичних відносин. Буржуазна революція в Англії (1688-1689 pp.), Велика французька буржуазна революція (1789-1794 pp.) |
Чим характеризується епоха | Епоха Просвітництва дала потужний поштовх освіті. Філософ Дені Дідро вважав своїм завданням узагальнити знання, які накопичили європейці на середину XVIII ст., у спеціальному словнику. Так з’явилася «Енциклопедія» (усього 35 томів.), яку писали упродовж 30 років такі видатні просвітителі, як Вольтер, Монтеск’є, Гольбах, Руссо та ін. Керували виданням математик Д’Аламбер та філософ Д. Дідро |
Основні ідеї | Основні постулати Просвітництва були сформульовані англійським педагогом та філософом Джон Локком, який вважав, що всі люди від природи наділені природними правами, зокрема правом на життя, свободу і рівність. У реалізації своїх ідей просвітителі покладали надії на монархів, які мали встановити «розумний» порядок у державах. Неабияку роль у вихованні нової людини відігравали мистецтво і література |
Головні завдання | Боротьба з феодалізмом, абсолютизмом, духівництвом |
Головні герої епохи | Люди науки, мистецтва, державні діячі-реформатори |
Художні напрями | Просвітницький класицизм — розвивав основні формальні принципи класицизму, але ідейно спирався на засади Просвітництва, просвітницький реалізм — характеризувався правдивим відтворенням реалій життя і пропагуванням просвітницьких ідей; сентименталізм — домінування почуттів та загострено-емоційне ставлення до дійсності; рококо — хитромудрі й витончені колізії у комедіях Бомарше, популярний жанр роману в листах, «галантні свята» і «пастуші сцени» у живопису, пасторалі в музиці — характерні ознаки «галантної епохи» |
Представники | У літературі — Дж. Свіфт, Д. Дефо (Англія.), Монтеск’є, Вольтер, Ж.-Ж. Руссо (Франція.), Й. В. Ґете (Німеччина.); у живописі — В. Хогарт, Ж. Б. Грез; у музиці — Й. С. Бах; у скульптурі — Е. М. Фальконе та ін. |
Значення Просвітництва.
Саме просвітники висунули привабливі та актуальні й нині гасла свободи, рівності, братерства, заклали основи демократичного устрою сучасного цивілізованого світу, саме на їхній ідеології засновані конституційні засади багатьох сучасних держав і різноманітні декларації та хартії прав людини.
Запитання за твором
Запитання і завдання
1. Якою людиною та письменником постав перед вами Джонатан Свіфт після ознайомлення з його біографією?
2. Перечитайте епіграф до біографічної статті про Свіфта та створений ним некролог. Яка спільна думка об'єднує їх ?
Запитання і завдання до тексту роману
1. Свій сатирико-фантастичний роман «Мандри Гуллівера» Свіфт написав у популярному на той час жанрі роману-подорожі. Яку художню мету ставив перед собою письменник, звернувшись до цього жанру.
2. Яким постає перед читачем головний герой роману – Гуллівер ? Чим він цікавий і привабливий для вас, читачів ХХІ століття, сьогодні?
3. У першій частині роману Гулівер потрапляє до Ліліпутії, до крихітних чоловічків, які в дванадцять разів менші за звичайних людей. Як сприймає їх Гуллівер, що помічає в облаштуванні їхнього життя, як оцінює їхні досягнення? Жан Гранвіль. У ліліпутів2
4. Чи було в Гуллівера бажання розправитися з ліліпутами, які взяли його в полон? Чим керується він у своїй поведінці, будучи зв'язаним «від пахов до стегон» незліченними нитками?
5. «…я дивувався з хоробрості цих маленьких людей, які наважувалися злазити на мене й ходити по моєму тілу, тим часом як одна моя рука була вільна, і не тремтіли, ледве глянувши на таке гігантське створіння, яким я мусив був здаватися їм», – так говорить Свіфт про простих мешканців Ліліпутії. А як змальовує він високопоставлених осіб цієї держави?
6. Свій роман Свіфт писав під час запеклої боротьби в Англії двох парламентських партій – торі і вігів. Усі надії Свіфта, пов'язані з партією торі, не виправдалися. Письменник переконувався, що представники обох партій дбали не про інтереси народу, а про свої особисті вигоди. Якою була політична обстановка в Ліліпутії, розказана Гулліверу секретарем державної ради? 2 Інші ілюстрації також Ж.Гранвіля.
7. На що хотів натякнути Свіфт своїм сучасникам, описуючи різної висоти підбори у наступника трону Ліліпутії?
8. У своєму романі письменник затаврував і висміяв тогочасний конфлікт католицької і протестантської церкви у вигляді війни між Ліліпутією і Блефуску через суперечку, з якого кінця слід розбивати яйце. Як, на вашу думку, варто розуміти цю авторську іронію?
9. Як посилюється в романі сатиричне зображення придворного життя в Ліліпутії завдяки описам гри канатних танцюристів? Чому імператора це видовище особливо тішить?
10. Чому, ставши на захист Ліліпутії, Гуллівер категорично відмовляється допомагати імператору ліліпутів в його загарбницьких планах? Гуллівер в Ліліпутії
11. Викриваючи політичне життя Англії ХVIII століття, Свіфт у своєму романі «Мандри Гуллівера» спирався на події, свідком і учасником яких був сам. Чому ж його роман популярний і сьогодні? Чим він сучасний? У чому сила його сміху? Для самостійної роботи (Робота в групах)
12. Підготуйте відповіді на запитання і завдання в розгорнутій формі: - Які риси позитивного героя літератури епохи Просвітництва втілив Свіфт в образі Гуллівера?
Сатиричні прийоми зображення дійсності в романі Свіфта «Мандри Гуллівера».
Для майбутніх філологів
Робота в парах.
Прочитайте самостійно 2 – 4 частини роману і підготуйте виступи на тему:
1. Подорожі Гуллівера в країну велетнів і в інші країни.
2. Як змінюється головний герой роману під час своїх подорожей? Яку ідею переслідував автор, демонструючи перед читачем перетворення Гуллівера? Гуллівер у гуїгнгнмів Сатира як вид комічного Смішне в житті і літературі називається комічним. Гумористичні і сатиричні твори розвиваються і досягають розквіту в періоди криз, внутрішніх суперечностей в державі.
Джонатан Свіфт, великий сатирик, в «Мандрах Гуллівера» нещадно висміює пороки англійського суспільства і його правителів: марнославство, підлабузництво, претензії на велич, могутність. Одним із дієвих прийомів сатири є іронія (від грец. еironeia – удавання). Сила іронії – в прихованому змісті висловлювання, коли за словом ховається прямо протилежний зміст. Наприклад, жорстокість і лицемірство монархів виступають особливо ясно, коли сатирик подає їх за великодушність і справедливість. З цією метою Свіфт примушує Гуллівера славити «ласку» та «поблажливість» імператора ліліпутів, який замінив йому, невинній людині, смертну кару на осліплення.
Свій намір ухилитися від монаршої «ласки» Гуллівер називає «невдячністю». Яскравим прикладом іронії є опис різної висоти підборів у наступника ліліпутського престолу як натяк автора на загравання майбутнього імператора одночасно перед двома партіями. Іншим сатиричним прийомом є гротеск – поєднання фантастичного і потворно-комічного. Так, в романі «Мандри Гуллівера» через суперечку, з якого боку розбивати яйця, в Ліліпутії відбулося кілька повстань, під час яких імператори втрачали корону і навіть гинули. Головне завдання сатири – пробуджувати уявлення про вищі життєві цінності – добро, істину, справедливість, зневажені ницістю, дурістю, пороком. Сатира завжди пов'язана з передовими ідеями свого часу.
Великі сатирики були прогресивними людьми своєї епохи і вірили в торжество гуманістичних ідеалів.
Запитання і завдання
1. Які види комічного ви знаєте? Наведіть приклади з вивчених вами творів.
2. Чим відрізняється гумор від сатири?
3. Яке завдання ставлять перед собою письменники-сатирики? Наведіть приклади сатиричного зображення дійсності в романі Свіфта «Мандри Гуллівера»
Дистанційне навчання
Дистанційне навчання – це насамперед навчання. Тому процес організації і теорії навчання (наприклад, асоціативно-рефлекторна) нікуди не діваються, просто з’являється інший спосіб зв’язку.
Тобто, в дистанційному навчанні дитина має пройти шлях від сприйняття інформації до її розуміння, запам’ятовування, можливо, відтворення, використання на різних рівнях.
ЗАСОБИ ЗВ’ЯЗКУ
Залежно від засобів зв’язку, можна організовувати різне дистанційне навчання.
Найперше дистанційне навчання відбулося ще 1840 року – листування вчителя і учениці. Це перші листи, коли вчитель надсилав завдання, потім отримував відповіді, перевіряв роботу і оцінював, надавав зворотний зв’язок.
- Радіоуроки були популярними на початку ХХ століття.
- Телевізійні уроки від відомих педагогів-новаторів в кінці 90-х років. Зараз ми бачимо уроки Всеукраїнської школи онлайн.
- Сучасні технології, інтернет призвели до появи нових способів дистанційного навчання.
- Або Viber – дистанційний герой української освітньої системи.
Дистанційне навчання виявило:
- Уміння критично мислити, працювати з будь-якою інформацією, навички саморегуляції – виявилися не просто не сформованими, деякі діти про це навіть не здогадувались.
- Є група учнів, яким складно навчатися в таких умовах, що їм потрібна підтримка.
- Потрібно посилити мотиваційні моменти.
ГНУЧКІСТЬ В ОЦІНЮВАННІ І ЗВОРОТНИЙ ЗВ’ЯЗОК
Акцент у більшості світових практик робиться на формувальному оцінюванні і зворотному зв’язку. Головне – це допомога учням вчитися.
Ми чомусь думаємо, що якщо дитина подивилася відео, то вона одразу все зрозуміла і зможе виконати вправу. Проте деякі діти можуть і сорок разів подивитися, але не зрозуміти, що відбувається. Тому зворотний зв’язок повинен обов’язково бути.
Зворотний зв’язок:
- Має бути конкретним, прозорим і чітким. Він має спричинити зміни в поведінці, але не через страх, а тому, що учень зрозумів помилку і хоче її виправити.
- Має бути зручним. Зручним для дітей, батьків і вчителів. Оберіть найкращий канал зв’язку, який влаштує всіх.
- Має бути своєчасним. Якщо учень чекає на зворотний зв’язок від учителя тиждень – це може спричинити непорозуміння, не дуже чітку систему навчання. Звісно, навантаження під час дистанційного навчання на вчителя колосальне. Часу особливо немає, але треба обирати, чим займатися, щоб надати якісний фідбек учням.
- Постійність. Зворотний зв’язок не може бути час від часу, він має бути постійним і послідовним. Саме так ми можемо дійсно чогось навчити дітей.
- Контрольні списки або що потрібно зробити для покращення. Ці списки можуть бути груповими, якщо вся група зробила помилку.
- Корисні посилання, рекомендації – що потрібно подивитися, на що звернути увагу. Усі рекомендації мають бути чіткими. Закликаю подумати про допомогу і співпрацю, щоб зворотний зв’язок був підтримкою. Якщо у вас є можливість зробити зворотний зв’язок індивідуалізованим, то зробіть це. Адже зворотний зв’язок у груповому чаті для всіх батьків (як спроба мотивувати батьків і учнів) спричиняє непорозуміння і конфлікти.
Рекомендації (дистанційне навчання)
РЕКОМЕНДАЦІЇ В РАЗІ ПОВТОРЕННЯ ДИСТАНЦІЙНОГО НАВЧАННЯ
1. Важливо, щоб учні мали чіткі інструкції до завдань та вільний доступ до навчальних матеріалів.
2. Учням і батькам набагато легше проходити дистанційне навчання, коли матеріали з усіх предметів розміщені на одній платформі. Педрада може ухвалити рішення про використання одного ресурсу.
3. У 2–9 класах можна використовувати “перевернутий клас” (коли учні опрацьовують навчальний матеріал удома, а на уроці практично закріплюють його).
Окремо є рекомендації, як дистанційно навчати іноземних мов (багато з цих рекомендацій – універсальні):
1. Методики викладання предмету за дистанційних умов залишається тою ж, треба лише адаптувати їх з урахуванням сучасних онлайн-інструментів.
2. Плануючи онлайн-уроки, варто пам’ятати, що менше означає більше. Адже кожна онлайн-активність імовірно потребуватиме більше часу, ніж зазвичай у класі.
3. На початку занять можуть виникати проблеми з підключенням, звуком, камерою, онлайн-інструментами тощо. Тому відведіть у плануванні час, щоби перевірити підключення. Також відведіть час на непередбачувані ситуації, як-от нестійкий інтернет, “зависання” програми тощо.
4. Оскільки учні звичні до роботи з підручниками, то доцільно пропонувати роботу з ними й онлайн. Проте активності треба видозмінити – точно не потрібно давати просто читати підручник чи слухати великі тексти під час відеоконференції. Замість цього ви можете попросити учнів прочитати чи прослухати текст до уроку, а на уроці обговорити й виконати завдання (перевернутий клас).
5. Щоб уникати ситуацій, коли один учень довгий час говорить, треба узгодити правила спілкування онлайн.
6. Не давайте учням одразу складні проєкти. Спочатку переконайтеся, що вони вміють користуватися онлайн-інструментами. Сплануйте кілька простих активностей, які мають на меті ознайомитися з роботою платформи. Наприклад:“Сесійні зали”. Попросіть учнів зайти у свою групу й разом із партнерами відповісти на короткий опитувальник “Знайомство” або “Зустріч після довгої перерви”.
- Електронна пошта для спілкування. Почніть із короткого представлення або обговорення того, чим ви займалися від моменту останньої зустрічі дотепер. Переконайтеся, що учні знають про функцію “Відповісти всім”.
- 7. Будьте гуманними:поєднуйте загальну та особисту похвалу; навіть коротке повідомлення на кшталт “Молодці! Впоралися з…” може сприяти підвищенню впевненості;уникайте негайних публічних виправлень, це можна зробити в приватних повідомленнях;узгодьте з учнями етикет щодо спілкування і співпраці онлайн, особливо щодо взаємовиправлення та взаємооцінювання.
8. Надавайте чіткі та покрокові інструкції. Давайте їх, не поспішаючи; переконайтесь, що всі зрозуміли завдання. Обговоріть з учнями мету активності; за можливості покажіть, що треба зробити / наведіть приклад; за можливості, додайте візуальну частину; обов’язково перевірте, як учні зрозуміли інструкції.
Адаптовані поради від Oxford University Press щодо використання сервісу WhatsApp (зокрема, функцій “текст”, “фото”, “відео”, “аудіо” та “смайлики”) (насправді месенджер може бути будь-яким):
1. Заповнення пропусків
Учень / учениця переглядає підручник і вибирає речення. Записує його в повідомленні, але пропускає одне слово, поставивши знак підкреслення (_) на його місці. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь пропущене слово.
2. Речення з помилками
Учень / учениця переглядає підручник і вибирає речення. Записує його в повідомленні, але робить граматичну, орфографічну або лексичну помилку. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці для перевірки. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь виправлене речення.
3. Викресли зайве
Учень / учениця записує в повідомленні чотири слова, одне з яких відрізняється від інших трьох. Потім надсилає повідомлення однокласнику / однокласниці. Їй / йому потрібно надіслати у відповідь зайве слово й пояснити свій вибір.
4. Дистанційне інтерв’ю
Учень / учениця робить аудіозапис запитань, які хоче поставити однокласникам. Потім надсилає запис однокласникам за порядком. Вони також роблять аудіозапис відповідей на запитання.
5. Аудіощоденник
Учні / учениці роблять аудіозаписи розповідей про те, що вони роблять протягом дня. Прослухавши записи одне одного, вони можуть порівняти, якою мірою їхні заняття схожі чи не схожі.
6. 30-секундна відеопрезентація
Учні / учениці готують і записують 30-секундну відеопрезентацію на обрану тему й надсилають однокласникам або вчителю (щоби отримати відгук, – ред.).
7. Путівник
Учні / учениці записують коротке відео про місце, яке вони добре знають. Це може бути їхній будинок, мікрорайон, школа тощо. Разом із відео записуються коментарі.
8. Опиши процес
Учні / учениці вибирають добре знайомий процес, наприклад, приготування бутерброда. Фотографують кожний етап і описують його.
9. Роби те, що я кажу
Учень / учениця записує та надсилає однокласникам аудіоінструкції до дій, які потрібно виконати. Однокласникам потрібно продемонструвати розуміння інструкцій, записавши селфівідео дій, описаних в інструкціях.
10. Історія в смайликах
Учні / учениці вибирають чотири смайлики й надсилають їх однокласникам. Тим потрібно написати дуже коротку розповідь, яка містить усі чотири слова / поняття, які відповідають цим смайликам.
Публікація
Популярне
-
Урок позакласного читання Тема: О.С.Пушкін «Казка про мертву царівну та сімох богатирів» Вона була написана поетом у 1833 році, коли йог...
-
Твір за поемою Л.Українки "Давня казка" У творчості усіх видатних поетів завжди можна знайти твори, присвячені поетичному сл...
-
Блог учителя української мови та літератури Дем'яненко Ліліани Петрівни : Блог учителя української мови та літератури Шинк... : Блог у...
-
Тема. Павло Глазовий. «Найважча роль», «Еволюція». Основні ідеї творів, художні особливості гуморесок. Мета: опрацювати творчість...
-
Дистанційне навчання – це насамперед навчання. Тому процес організації і теорії навчання (наприклад, асоціативно-рефлекторна) нікуди не ...